EPISTOLA CATRE EVREI
A SFANTULUI APOSTOL PAVEL
CAPITOLUL 1
Dumnezeu a trimis oamenilor pe Fiul Sau, Care este peste toate,
mai presus decat ingerii si decat toata faptura.
1 Dupa ce Dumnezeu odinioara, in multe randuri si in multe chipuri,
a vorbit parintilor nostri prin prooroci,
2 In zilele acestea mai de pe urma ne-a grait noua prin Fiul, pe Care
L-a pus mostenitor a toate si prin Care a facut si veacurile;
3 Care, fiind stralucirea slavei si chipul fiintei Lui si Care tine
toate cu cuvantul puterii Sale, dupa ce a savarsit, prin El insusi, curatirea
pacatelor noastre, a sezut de-a dreapta slavei, intru cele prea inalte,
4 Facandu-Se cu atat mai presus de ingeri, cu cat a mostenit un nume
mai deosebit decat ei.
5 Caci caruia dintre ingeri i-a zis Dumnezeu vreodata: "Fiul Meu esti
Tu, Eu astazi Te-am nascut"; si iarasi: "Eu Ii voi fi Lui Tata si El Imi
va fi Mie Fiu"?
6 Si iarasi, cand aduce in lume pe Cel intai nascut, El zice: "Si
sa se inchine Lui toti ingerii lui Dumnezeu".
7 Si de ingeri zice: "Cel ce face pe ingerii Sai duhuri si pe slujitorii
Sai para de foc";
8 Iar catre Fiul: "Tronul Tau, Dumnezeule, in veacul veacului; si
toiagul dreptatii este toiagul imparatiei Tale.
9 Iubit-ai dreptatea si ai urat faradelegea; pentru aceea Te-a uns
pe Tine, Dumnezeule, Dumnezeul Tau cu untdelemnul bucuriei, mai mult decat
pe partasii Tai".
10 Si: "Intru inceput Tu, Doamne, pamantul l-ai intemeiat si cerurile
sunt lucrul mainilor Tale;
11 Ele vor pieri, dar Tu ramai, si toate ca o haina se vor invechi;
12 Si ca un pe un vesmant le vei strange si ca o haina vor fi schimbate.
Dar Tu acelasi esti si anii Tai nu se vor sfarsi".
13 Si caruia dintre ingeri a zis Dumnezeu vreodata: "Sezi de-a dreapta
Mea pana cand voi pune pe vrajmasii tai asternut picioarelor Tale"?
14 Ingerii oare nu sunt toti duhuri slujitoare, trimise ca sa slujeasca,
pentru cei ce vor fi mostenitorii mantuirii?
CAPITOLUL 2
Precum s-au pedepsit ingerii pentru neascultare, asa se vor pedepsi
si cei ce calca poruncile lui Hristos, Care este incepatorul mantuirii
noastre!
1 Pentru aceea se cuvine ca noi sa luam aminte cu atat mai mult la
cele auzite, ca nu cumva sa ne pierdem.
2 Caci, daca s-a adeverit cuvantul grait prin ingeri si orice calcare
de porunca si orice neascultare si-a primit dreapta rasplatire,
3 Cum vom scapa noi, daca vom fi nepasatori la astfel de mantuire
care, luand obarsie din propovaduirea Domnului, ne-a fost adeverita de
cei ce au ascultat-o,
4 Impreuna marturisind si Dumnezeu cu semne si cu minuni si cu multe
feluri de puteri si cu darurile Duhului Sfant, impartite dupa a Sa vointa?
5 Pentru ca nu ingerilor a supus Dumnezeu lumea viitoare, despre care
vorbim.
6 Iar cineva a marturisit undeva, zicand: "Ce este omul, ca-l pomenesti
pe el, sau fiul omului, ca-l cercetezi pe el?
7 L-ai micsorat pe el cu putin fata de ingeri; si cu marire si cu
cinste l-ai incununat si l-ai pus peste lucrurile mainilor Tale.
8 Toate le-ai supus sub picioarele lui". Dar prin faptul ca a supus
lui toate (intelegem) ca nimic nu i-a lasat nesupus. Acum insa, inca nu
vedem cum toate i-au fost supuse.
9 Ci pe Cel micsorat cu putin fata de ingeri, pe Iisus, Il vedem incununat
cu slava si cu cinste, din pricina mortii pe care a suferit-o, astfel ca,
prin harul lui Dumnezeu, El a gustat moartea pentru fiecare om.
10 Caci ducand pe multi fii la marire, I se cadea Aceluia, pentru
Care sunt toate si prin Care sunt toate, ca sa desavarseasca prin patimire
pe Incepatorul mantuirii lor.
11 Pentru ca si Cel ce sfinteste si cei ce se sfintesc, dintr-Unul
sunt toti; de aceea nu se rusineaza sa-i numeasca pe ei frati,
12 Zicand: "Spune-voi fratilor mei numele Tau. In mijlocul Bisericii
Te voi lauda".
13 Si iarasi: "Eu voi fi increzator in El"; si iarasi: "Iata Eu si
pruncii pe care Mi i-a dat Dumnezeu".
14 Deci, de vreme ce pruncii s-au facut partasi sangelui si trupului,
in acelasi fel si El S-a impartasit de acestea, ca sa surpe prin moartea
Sa pe cel ce are stapanirea mortii, adica pe diavolul,
15 Si sa izbaveasca pe acei pe care frica mortii ii tinea in robie
toata viata.
16 Caci, intr-adevar, nu a luat firea ingerilor, ci samanta lui Avraam
a luat.
17 Pentru aceea, dator era intru toate sa Se asemene fratilor, ca
sa fie milostiv si credincios arhiereu in cele catre Dumnezeu, pentru curatirea
pacatelor poporului.
18 Caci prin ceea ce a patimit, fiind El insusi ispitit, poate si
celor ce se ispitesc sa le ajute.
CAPITOLUL 3
Hristos este mai presus decat Moise. Daca neascultarea de Moise
aduce pedeapsa, cu atat mai mult neascultarea de Hristos.
1 Pentru aceea, frati sfinti, partasi chemarii ceresti, luati aminte
la Apostolul si Arhiereul marturisirii noastre, la Iisus Hristos,
2 Care credincios a fost Celui ce L-a randuit, precum si Moise in
toata casa Lui.
3 Pentru ca Acesta (Iisus) S-a invrednicit de mai multa slava decat
Moise, dupa cum are mai multa cinste decat casa cel ce a zidit-o.
4 Caci orice casa e zidita de catre cineva, iar Ziditorul a toate
este Dumnezeu.
5 Moise a fost credincios in toata casa Domnului, ca o sluga, spre
marturia celor ce erau sa fie descoperite in viitor,
6 Iar Hristos a fost credincios ca Fiu peste casa Sa. Si casa Lui
suntem noi, numai daca tinem pana la sfarsit cu neclintire, indrazneala
marturisirii si lauda nadejdii noastre.
7 De aceea, precum zice Duhul Sfant: "Daca veti auzi astazi glasul
Lui,
8 Nu va invartosati inimile voastre, ca la razvratire in ziua ispitirii
din pustie,
9 Unde M-au ispitit parintii vostri, M-au incercat, si au vazut faptele
Mele, timp de patruzeci de ani.
10 De aceea M-am maniat pe neamul acesta si am zis: Pururea ei ratacesc
cu inima si caile Mele nu le-au cunoscut,
11 Ca M-am jurat in mania Mea: "Nu vor intra intru odihna Mea!".
12 Luati seama, fratilor, sa nu fie cumva, in vreunul din voi, o inima
vicleana a necredintei, ca sa va departeze de la Dumnezeul cel viu.
13 Ci indemnati-va unii pe altii, in fiecare zi, pana ce putem sa
zicem: astazi! ca nimeni dintre voi sa nu se invartoseze cu inselaciunea
pacatului;
14 Caci ne-am facut partasi ai lui Hristos, numai daca vom pastra
temeinic, pana la urma, inceputul starii noastre intru El,
15 De vreme ce se zice: Daca veti auzi astazi glasul Lui, nu invartosati
inimile voastre, ca la razvratire.
16 Cine sunt cei care, auzind, s-au razvratit? Oare nu toti care au
iesit din Egipt, prin Moise?
17 Si impotriva cui a tinut maine timp de patruzeci de ani? Au nu
impotriva celor ce au pacatuit, ale caror oase au cazut in pustie?
18 Si cui S-a jurat ca nu vor intra intru odihna Sa, decat numai celor
ce au fost neascultatori?
19 Vedem dar ca n-au putut sa intre, din pricina necredintei lor.
CAPITOLUL 4
Odihna este data celor ce cred in Hristos. Puterea cuvantului lui
Dumnezeu. Hristos Arhiereu.
1 Sa ne temem, deci, ca nu cumva, cata vreme ni se lasa fagaduinta
sa intram in odihna Lui, sa para ca a ramas pe urma cineva dintre voi.
2 Pentru ca si noua ni s-a binevestit ca si acelora, dar cuvantul
propovaduirii nu le-a fost lor de folos, nefiind unit cu credinta la cei
care l-au auzit.
3 Pe cand noi, fiindca am crezut, intram in odihna, precum s-a zis:
"M-am jurat intru mania Mea: nu vor intra intru odihna Mea", macar ca lucrurile
erau savarsite de la intemeierea lumii.
4 Caci undeva, despre ziua a saptea, a zis astfel: "Si S-a odihnit
Dumnezeu in ziua a saptea de toate lucrurile Sale".
5 Si in acelasi loc, zice iarasi: "Nu vor intra intru odihna Mea!".
6 Deci, de vreme ce ramane ca unii sa intre in odihna, iar aceia carora
mai dinainte li s-a binevestit, pentru nesupunerea lor, n-au intrat,
7 Dumnezeu hotaraste din nou o zi, astazi rostind prin gura lui David,
dupa atata vreme, precum s-a zis mai sus: "Daca veti auzi astazi glasul
Lui, nu invartosati inimile voastre".
8 Caci daca Iosua le-ar fi adus odihna, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit,
dupa acestea, de o alta zi de odihna.
9 Drept aceea, s-a lasat alta sarbatoare de odihna poporului lui Dumnezeu.
10 Pentru ca cine a intrat in odihna lui Dumnezeu s-a odihnit si el
de lucrurile lui, precum Dumnezeu de ale Sale.
11 Sa ne silim, deci, ca sa intram in acea odihna, ca nimeni sa nu
cada in aceeasi pilda a neascultarii,
12 Caci cuvantul lui Dumnezeu e viu si lucrator si mai ascutit decat
orice sabie cu doua taisuri, si patrunde pana la despartitura sufletului
si duhului, dintre incheieturi si maduva, si destoinic este sa judece simtirile
si cugetarile inimii,
13 Si nu este nici o faptura ascunsa inaintea Lui, ci toate sunt goale
si descoperite, pentru ochii Celui in fata Caruia noi vom da socoteala.
14 Drept aceea, avand Arhiereu mare, Care a strabatut cerurile, pe
Iisus, Fiul lui Dumnezeu, sa tinem cu tarie marturisirea.
15 Ca nu avem Arhiereu care sa nu poata suferi cu noi in slabiciunile
noastre, ci ispitit intru toate dupa asemanarea noastra, afara de pacat.
16 Sa ne apropiem, deci, cu incredere de tronul harului, ca sa luam
mila si sa aflam har, spre ajutor, la timp potrivit.
CAPITOLUL 5
Hristos este Arhiereu in veci, Preot dupa Randuiala lui Melchisedec.
Pentru cei tari trebuie hrana tare, pentru cei mici, lapte.
1 Caci orice arhiereu, fiind luat dintre oameni, este pus pentru oameni,
spre cele catre Dumnezeu, ca sa aduca daruri si jertfe pentru pacate;
2 El poate sa fie ingaduitor cu cei nestiutori si rataciti, de vreme
ce si el este cuprins de slabiciune.
3 Din aceasta pricina dator este, precum pentru popor, asa si pentru
sine sa jertfeasca pentru pacate.
4 Si nimeni nu-si ia singur cinstea aceasta, ci daca este chemat de
Dumnezeu dupa cum si Aaron.
5 Asa si Hristos nu S-a preaslavit pe Sine insusi, ca sa Se faca arhiereu,
ci Cel ce a grait catre El: "Fiul Meu esti Tu, Eu astazi Te-am nascut".
6 In alt loc se zice: "Tu esti Preot in veac dupa randuiala lui Melchisedec".
7 El, in zilele trupului Sau, a adus, cu strigat si cu lacrimi, cereri
si rugaciuni catre Cel ce putea sa-L mantuiasca din moarte si auzit a fost
pentru evlavia Sa,
8 Si desi era Fiu, a invatat ascultarea din cele ce a patimit,
9 Si desavarsindu-Se, S-a facut tuturor celor ce-L asculta pricina
de mantuire vesnica.
10 Iar de Dumnezeu a fost numit: Arhiereu dupa randuiala lui Melchisedec.
11 In privinta aceasta avem mult de vorbit si lucruri grele de talcuit,
de vreme ce v-ati facut greoi la auzit.
12 Caci voi, care de multa vreme s-ar fi cuvenit sa fiti invatatori,
aveti iarasi trebuinta ca cineva sa va invete cele dintai inceputuri ale
cuvintelor lui Dumnezeu si ati ajuns sa aveti nevoie de lapte, nu de hrana
tare.
13 Pentru ca oricine se hraneste cu lapte este nepriceput in cuvantul
dreptatii, de vreme ce este prunc.
14 Iar hrana tare este pentru cei desavarsiti, care au prin obisnuinta
simturile invatate sa deosebeasca binele si raul.
CAPITOLUL 6
Trebuie sa tindem catre desavarsire. Credinta lui Avraam si juramantul
lui Dumnezeu.
1 De aceea, lasand cuvantul de inceput despre Hristos, sa ne ridicam
spre ceea ce este desavarsit, fara sa mai punem din nou temelia invataturii
despre pocainta de faptele moarte si despre credinta in Dumnezeu,
2 A invataturii despre botezuri, despre punerea mainilor, despre invierea
mortilor si despre judecata vesnica.
3 Si aceasta vom face-o cu voia lui Dumnezeu.
4 Caci este cu neputinta pentru cei ce s-au luminat odata si au gustat
darul cel ceresc si partasi s-au facut Duhului Sfant,
5 Si au gustat cuvantul cel bun al lui Dumnezeu si puterile veacului
viitor,
6 Cu neputinta este pentru ei, daca au cazut, sa se innoiasca iarasi
spre pocainta, fiindca ei rastignesc lorusi, a doua oara, pe Fiul lui Dumnezeu
si-L fac de batjocura.
7 Tarina, cand absoarbe ploaia ce se coboara adeseori asupra ei si
rodeste iarba folositoare celor pentru care a fost muncita, primeste binecuvantarea
de la Dumnezeu;
8 Dar daca aduce spini si ciulini, se face netrebnica si blestemul
ii sta aproape iar la urma focul o asteapta.
9 Despre voi, iubitilor, desi vorbim astfel, suntem incredintati de
lucruri mai bune si aducatoare de mantuire.
10 Caci Dumnezeu nu este nedrept, ca sa uite lucrul vostru si dragostea
pe care ati aratat-o pentru numele Lui, voi, care ati slujit si slujiti
sfintilor.
11 Dorind dar, ca fiecare dintre voi sa arate aceeasi ravna spre adeverirea
nadejdii, pana la sfarsit,
12 Ca sa nu fiti greoi, ci urmatori ai celor ce, prin credinta si
indelunga-rabdare, mostenesc fagaduintele.
13 Caci Dumnezeu, cand a dat fagaduinta lui Avraam, de vreme ce n-avea
pe nimeni mai mare, pe care sa Se jure, S-a jurat pe Sine insusi,
14 Zicand: "Cu adevarat, binecuvantand te voi binecuvanta, si inmultind
te voi inmulti".
15 Si asa, avand Avraam indelunga-rabdare, a dobandit fagaduinta.
16 Pentru ca oamenii se jura pe cel ce e mai mare si juramantul e
la ei o chezasie si sfarsitul oricarei neintelegeri.
17 In aceasta, Dumnezeu voind sa arate si mai mult, mostenitorilor
fagaduintei, nestramutarea hotararii Sale, a pus la mijloc juramantul:
18 Ca prin doua fapte nestramutate - fagaduinta si juramantul - in
care e cu neputinta ca Dumnezeu sa fi mintit, noi, cei ce cautam scapare,
sa avem indemn puternic ca sa tinem nadejdea pusa inainte,
19 Pe care o avem ca o ancora a sufletului, neclintita si tare, intrand
dincolo de catapeteasma,
20 Unde Iisus a intrat pentru noi ca inaintemergator, fiind facut
Arhiereu in veac, dupa randuiala lui Melchisedec.
CAPITOLUL 7
Melchisedec este mai mare decat Avraam si decat Levitii. Hristos
este, in veac, Arhiereul nostru desavarsit.
1 Caci acest Melchisedec, rege al Salemului, preot al lui Dumnezeu
cel Preainalt, care a intampinat pe Avraam, pe cand se intorcea de la nimicirea
regilor si l-a binecuvantat,
2 Caruia Avraam i-a dat si zeciuiala din toate, se talcuieste mai
intai: rege al dreptatii, apoi si rege al Salemului, adica rege al pacii,
3 Fara tata, fara mama, fara spita de neam, neavand nici inceput al
zilelor, nici sfarsit al vietii, ci, asemanat fiind Fiului lui Dumnezeu,
el ramane preot pururea.
4 Vedeti, dar, cat de mare e acesta, caruia chiar patriarhul Avraam
i-a dat zeciuiala din prada de razboi.
5 Si cei dintre fiii lui Levi, care primesc preotia, au porunca dupa
lege, ca sa ia zeciuiala de la popor, adica de la fratii lor, macar ca
si acestia au iesit din coapsele lui Avraam;
6 Iar Melchisedec, care nu-si trage neamul din ei, a primit zeciuiala
de la Avraam si pe Avraam, care avea fagaduintele, l-a binecuvantat.
7 Fara de nici o indoiala, cel mai mic ia binecuvantare de la cel
mai mare.
8 Si aici iau zeciuiala niste oameni muritori, pe cand dincolo, unul
care e dovedit ca este viu.
9 Si ca sa spun asa, prin Avraam, a dat zeciuiala si Levi, cel ce
lua zeciuiala,
10 Fiindca el era inca in coapsele lui Avraam, cand l-a intampinat
Melchisedec.
11 Daca deci desavarsirea ar fi fost prin preotia Levitilor (caci
legea s-a dat poporului pe temeiul preotiei lor), ce nevoie mai era sa
se ridice un alt preot dupa randuiala lui Melchisedec, si sa nu se zica
dupa randuiala lui Aaron?
12 Iar daca preotia s-a schimbat urmeaza numaidecat si schimbarea
Legii.
13 Caci Acela, despre Care se spun acestea, isi ia obarsia dintr-o
alta semintie, de unde nimeni n-a slujit altarului,
14 Stiut fiind ca Domnul nostru a rasarit din Iuda, iar despre semintia
acestora, cu privire la preoti, Moise n-a vorbit nimic.
15 Apoi este lucru si mai lamurit ca, daca se ridica un alt preot
dupa asemanarea lui Melchisedec,
16 El s-a facut nu dupa legea unei porunci trupesti, ci cu puterea
unei vieti nepieritoare,
17 Caci se marturiseste: "Tu esti Preot in veac, dupa randuiala lui
Melchisedec".
18 Astfel, porunca data intai se desfiinteaza, pentru neputinta si
nefolosul ei;
19 Caci Legea n-a desavarsit nimic, iar in locul ei isi face cale
o nadejde mai buna, prin care ne apropiem de Dumnezeu.
20 Ci inca a fost la mijloc si un juramant, caci pe cand aceia s-au
facut preoti fara de juramant,
21 El S-a facut cu juramantul Celui ce I-a grait: "Juratu-S-a Domnul
si nu Se va cai: Tu esti Preot in veac, dupa randuiala lui Melchisedec".
22 Cu aceasta, Iisus S-a facut chezasul unui mai bun testament.
23 Apoi acolo s-a ridicat un sir de preoti, fiindca moartea ii impiedica
sa dainuiasca.
24 Aici insa, Iisus, prin aceea ca ramane in veac, are o preotie netrecatoare
(vesnica).
25 Pentru aceasta, si poate sa mantuiasca desavarsit pe cei ce se
apropie prin El de Dumnezeu, caci pururea e viu ca sa mijloceasca pentru
ei.
26 Un astfel de Arhiereu se cuvenea sa avem: sfant, fara de rautate,
fara de pata, osebit de cei pacatosi, si fiind mai presus decat cerurile.
27 El nu are nevoie sa aduca zilnic jertfe, ca arhiereii: intai pentru
pacatele lor, apoi pentru ale poporului, caci El a facut aceasta o data
pentru totdeauna, aducandu-Se jertfa pe Sine insusi.
28 Caci Legea pune ca arhierei oameni care au slabiciune, pe cand
cuvantul juramantului, venit in urma Legii, pune pe Fiul, desavarsit in
veacul veacului.
CAPITOLUL 8
Arhiereul nostru cel ceresc este Mijlocitorul unui nou asezamant,
mult mai bun decat cel vechi.
1 Lucru de capetenie din cele spuse este ca avem astfel de Arhiereu
care a sezut de-a dreapta tronului slavei in ceruri,
2 Slujitor Altarului si Cortului celui adevarat, pe care l-a infipt
Dumnezeu si nu omul.
3 Apoi, orice arhiereu este pus ca sa aduca daruri si jertfe; de aceea
trebuincios era ca si acest Arhiereu sa fi avut ceva ce sa aduca.
4 Daca ar fi pe pamant, nici n-ar fi preot, fiindca aici sunt aceia
care aduc darurile potrivit Legii,
5 Care slujesc inchipuirii si umbrei celor ceresti, precum a primit
porunca Moise, cand era sa faca cortul: "Ia seama, zice Domnul, sa faci
toate dupa chipul ce ti-a fost aratat in munte".
6 Acum insa, Arhiereul nostru a dobandit o slujire cu atat mai osebita,
cu cat este si Mijlocitorul unui testament mai bun, ca unul care este intemeiat
pe mai bune fagaduinte.
7 Caci daca (testamentul) cel dintai ar fi fost fara de prihana, nu
s-ar mai fi cautat loc pentru al doilea;
8 Ci Dumnezeu ii mustra si le zice: "Iata vin zile, zice Domnul, cand
voi face, cu casa lui Israel si cu casa lui Iuda, testament nou,
9 Nu ca testamentul pe care l-am facut cu parintii lor, in ziua cand
i-am apucat de mana ca sa-i scot din pamantul Egiptului; caci ei n-au ramas
in testamentul Meu, de aceea si Eu i-am parasit - zice Domnul.
10 Ca acesta e testamentul pe care il voi face cu casa lui Israel,
dupa acele zile, zice Domnul: Pune-voi legile Mele in cugetul lor si in
inima lor le voi scrie, si voi fi lor Dumnezeu si ei vor fi poporul Meu.
11 Si nu va mai invata fiecare pe vecinul sau si fiecare pe fratele
sau zicand: Cunoaste pe Domnul! - caci toti Ma vor cunoaste, de la cel
mai mic pana la cel mai mare al lor;
12 Caci voi fi milostiv cu nedreptatile lor si de pacatele lor nu-Mi
voi mai aduce aminte".
13 Si zicand: "Nou", Domnul a invechit pe cel dintai. Iar ce se invecheste
si imbatraneste, aproape este de pieire.
CAPITOLUL 9
Cortul Marturiei si jertfele Legii vechi. Ispasirea dupa Legea veche
nu este indestulatoare. Ispasirea facuta de Hristos este desavarsita.
1 Deci si cei dintai (Asezamant) avea oranduieli pentru slujba dumnezeiasca
si un altar pamantesc,
2 Caci s-a pregatit cortul marturiei. In el se aflau, mai intai, sfesnicul
si masa si painile punerii inainte; partea aceasta se numeste Sfanta.
3 Apoi, dupa catapeteasma a doua, era cortul numit Sfanta Sfintelor,
4 Avand altarul tamaierii de aur si chivotul Asezamantului ferecat
peste tot cu aur, in care era nastrapa de aur, care avea mana, era toiagul
lui Aaron ce odraslise si tablele Legii.
5 Deasupra chivotului erau heruvimii slavei, care umbreau altarul
impacarii; despre acestea nu putem acum sa vorbim cu de-amanuntul.
6 Astfel fiind intocmite aceste incaperi, preotii intrau totdeauna
in cortul cel dintai, savarsind slujbele dumnezeiesti;
7 In cel de-al doilea insa numai arhiereul, o data pe an, si nu fara
de sange, pe care il aducea pentru sine insusi si pentru gresealele poporului.
8 Prin aceasta, Duhul Sfant ne lamureste ca drumul catre Sfanta Sfintelor
nu era sa fie aratat, cata vreme cortul intai mai sta in picioare,
9 Care era o pilda pentru timpul de fata si insemna ca darurile si
jertfele ce se aduceau n-aveau putere sa desavarseasca cugetul inchinatorului.
10 Acestea erau numai legiuiri pamantesti - despre mancaruri, despre
bauturi, despre felurite spalari - si erau porunci pana la vremea indreptarii.
11 Iar Hristos, venind Arhiereu al bunatatilor celor viitoare, a trecut
prin cortul cel mai mare si mai desavarsit, nu facut de mana, adica nu
din zidirea aceasta;
12 El a intrat o data pentru totdeauna in Sfanta Sfintelor, nu cu
sange de tapi si de vitei, ci cu insusi sangele Sau, si a dobandit o vesnica
rascumparare.
13 Caci daca sangele tapilor si al taurilor si cenusa junincii, stropind
pe cei spurcati, ii sfinteste spre curatirea trupului,
14 Cu cat mai mult sangele lui Hristos, Care, prin Duhul cel vesnic,
S-a adus lui Dumnezeu pe Sine, jertfa fara de prihana, va curati cugetul
vostru de faptele cele moarte, ca sa slujiti Dumnezeului celui viu?
15 Si pentru aceasta El este Mijlocitorul unui nou testament, ca prin
moartea suferita spre rascumpararea gresealelor de sub intaiul testament,
cei chemati sa ia fagaduinta mostenirii vesnice.
16 Caci unde este testament, trebuie neaparat sa fie vorba despre
moartea celui ce a facut testamentul.
17 Un testament ajunge temeinic dupa moarte, fiindca nu are nici o
putere, cata vreme traieste cel ce l-a facut.
18 De aceea, nici cel dintai n-a fost sfintit fara sange.
19 Intr-adevar Moise, dupa ce a rostit fata cu tot poporul toate poruncile
din Lege, luand sangele cel de vitei si de tapi, cu apa si cu lana rosie
si cu isop, a stropit si cartea si pe tot poporul,
20 Si a zis: "Acesta este sangele testamentului pe care l-a poruncit
voua Dumnezeu".
21 Si a stropit, de asemenea, cu sange, cortul si toate vasele pentru
slujba.
22 Dupa Lege, aproape toate se curatesc cu sange, si fara varsare
de sange nu se da iertare.
23 Trebuie dar ca chipurile celor din ceruri sa fie curatite prin
acestea, iar cele ceresti insesi cu jertfe mai bune decat acestea.
24 Caci Hristos n-a intrat intr-o Sfanta a Sfintelor facuta de maini
- inchipuirea celei adevarate - ci chiar in cer, ca sa Se infatiseze pentru
noi inaintea lui Dumnezeu;
25 Iar nu ca sa Se aduca pe Sine insusi jertfa de mai multe ori -
ca arhiereul care intra in Sfanta Sfintelor cu sange strain, in fiecare
an.
26 Altfel, ar fi trebuit sa patimeasca de mai multe ori, de la intemeierea
lumii; ci acum, la sfarsitul veacurilor, S-a aratat o data, spre stergerea
pacatului, prin jertfa Sa.
27 Si precum este randuit oamenilor o data sa moara, iar dupa aceea
sa fie judecata,
28 Tot asa si Hristos, dupa ce a fost adus o data jertfa, ca sa ridice
pacatele multora, a doua oara fara de pacat Se va arata celor ce cu staruinta
Il asteapta spre mantuire.
CAPITOLUL 10
Legea este umbra Noului Testament. Lauda credintei statornice.
1 In adevar, Legea avand umbra bunurilor viitoare, iar nu insusi chipul
lucrurilor, nu poate niciodata - cu aceleasi jertfe, aduse neincetat in
fiecare an - sa faca desavarsiti pe cei ce se apropie.
2 Altfel, n-ar fi incetat oare jertfele aduse, daca cei ce savarsesc
slujba dumnezeiasca, fiind o data curatiti, n-ar mai avea nici o constiinta
a pacatelor?
3 Ci prin ele, an de an, se face amintirea pacatelor.
4 Pentru ca este cu neputinta ca sangele de tauri si de tapi sa inlature
pacatele.
5 Drept aceea, intrand in lume, zice: "Jertfa si prinos n-ai voit,
dar mi-ai intocmit trup.
6 Arderi de tot si jertfe pentru pacat nu ti-au placut;
7 Atunci am zis: Iata vin, in sulul cartii este scris despre mine,
sa fac voia Ta, Dumnezeule".
8 Zicand mai sus ca: "Jertfa si prinoase si arderile de tot si jertfele
pentru pacat n-ai voit, nici nu Ti-au placut", care se aduc dupa Lege,
9 Atunci a zis: "Iata vin ca sa fac voia Ta, Dumnezeule". El desfiinteaza
deci pe cei dintai ca sa statorniceasca pe al doilea.
10 Intru aceasta vointa suntem sfintiti, prin jertfa trupului lui
Iisus Hristos, o data pentru totdeauna.
11 Si orice preot sta si slujeste in fiecare zi si aceleasi jertfe
aduce de multe ori, ca unele care niciodata nu pot sa inlature pacatele.
12 Acesta dimpotriva, aducand o singura jertfa pentru pacate, a sezut
in vecii vecilor, de-a dreapta lui Dumnezeu,
13 Si asteapta pana ce vrajmasii Lui vor fi pusi asternut picioarelor
Lui.
14 Caci printr-o singura jertfa adusa, a adus la vesnica desavarsire
pe cei ce se sfintesc;
15 Dar si Duhul cel Sfant ne marturiseste aceasta, fiindca dupa ce
a zis:
16 "Acesta este asezamantul pe care il voi intocmi cu ei, dupa acele
zile - zice Domnul: Da-voi legile Mele in inimile lor si le voi scrie in
cugetele lor".
17 Si adauga: "Iar de pacatele lor si de faradelegile lor nu-Mi voi
mai aduce aminte".
18 Unde este dar iertarea acestora, nu mai este jertfa pentru pacate.
19 Drept aceea, fratilor, avand indrazneala, sa intram in Sfanta Sfintelor,
prin sangele lui Iisus,
20 Pe calea cea noua si vie pe care pentru noi a innoit-o, prin catapeteasma,
adica prin trupul Sau,
21 Si avand mare preot peste casa lui Dumnezeu,
22 Sa ne apropiem cu inima curata, intru plinatatea credintei, curatindu-ne
prin stropire inimile de orice cuget rau, si spalandu-ne trupul in apa
curata,
23 Sa tinem marturisirea nadejdii cu neclintire, pentru ca credincios
este Cel ce a fagaduit,
24 Si sa luam seama unul altuia, ca sa ne indemnam la dragoste si
la fapte bune,
25 Fara sa parasim Biserica noastra, precum le este obiceiul unora,
ci indemnatori facandu-ne, cu atat mai mult, cu cat vedeti ca se apropie
ziua aceea.
26 Caci daca pacatuim de voia noastra, dupa ce am luat cunostiinta
despre adevar, nu ne mai ramane, pentru pacate, nici o jertfa,
27 Ci o infricosata asteptare a judecatii si iutimea focului care
va mistui pe cei potrivnici.
28 Calcand cineva Legea lui Moise, e ucis fara de mila, pe cuvantul
a doi sau trei martori;
29 Ganditi-va: cu cat mai aspra fi-va pedeapsa cuvenita celui ce a
calcat in picioare pe Fiul lui Dumnezeu, si a nesocotit sangele testamentului
cu care s-a sfintit, si a batjocorit duhul harului.
30 Caci cunoastem pe Cel ce a zis: "A Mea este razbunarea; Eu voi
rasplati". Si iarasi: "Domnul va judeca pe poporul Sau".
31 Infricosator lucru este sa cadem in mainile Dumnezeului celui viu.
32 Aduceti-va, dar, aminte mai intai de zilele in care, dupa ce ati
fost luminati, ati rabdat lupta grea de suferinte,
33 Parte facandu-va priveliste cu ocarile si cu necazurile indurate,
parte suferind impreuna cu cei ce treceau prin unele ca acestea,
34 Caci ati avut mila de cei inchisi, iar rapirea averilor voastre
ati primit-o cu bucurie, bine stiind ca voi aveti o mai buna si statornica
avere.
35 Nu lepadati dar increderea voastra, care are mare rasplatire.
36 Caci aveti nevoie de rabdare ca, facand voia lui Dumnezeu, sa dobanditi
fagaduinta.
37 "Caci mai este putin timp, prea putin, si Cel ce e sa vina, va
veni si nu va intarzia;
38 Iar dreptul din credinta va fi viu; si de se va indoi cineva, nu
va binevoi sufletul Meu intru el".
39 Noi nu suntem (fii) ai indoielii spre pieire, ci ai credintei spre
dobandirea sufletului.
CAPITOLUL 11
Credinta si roadele ei, dovedite cu pilda dreptilor din Vechiul
Testament.
1 Iar credinta este incredintarea celor nadajduite, dovedirea lucrurilor
celor nevazute.
2 Prin ea, cei din vechime au dat buna lor marturie.
3 Prin credinta intelegem ca s-au intemeiat veacurile prin cuvantul
lui Dumnezeu, de s-au facut din nimic cele ce se vad.
4 Prin credinta, Abel a adus lui Dumnezeu mai buna jertfa decat Cain,
pentru care a luat marturie ca este drept, marturisind Dumnezeu despre
darurile lui; si prin credinta graieste si azi, desi a murit.
5 Prin credinta, Enoh a fost luat de pe pamant ca sa nu vada moartea,
si nu s-a mai aflat, pentru ca Dumnezeu il stramutase, caci mai inainte
de a-l stramuta, el a avut marturie ca a bine-placut lui Dumnezeu.
6 Fara credinta, dar, nu este cu putinta sa fim placuti lui Dumnezeu,
caci cine se apropie de Dumnezeu trebuie sa creada ca El este si ca Se
face rasplatitor celor care Il cauta.
7 Prin credinta, luand Noe instiintare de la Dumnezeu despre cele
ce nu se vedeau inca, a gatit, cu evlavie, o corabie spre mantuirea casei
sale; prin credinta el a osandit lumea si dreptatii celei din credinta
s-a facut mostenitor.
8 Prin credinta, Avraam, cand a fost chemat, a ascultat si a iesit
la locul pe care era sa-l ia spre mostenire si a iesit nestiind incotro
merge.
9 Prin credinta, a locuit vremelnic in pamantul fagaduintei, ca intr-un
pamant strain, locuind in corturi cu Isaac si cu Iacov, cei dimpreuna mostenitori
ai aceleiasi fagaduinte;
10 Caci astepta cetatea cu temelii puternice, al carei mester si lucrator
este Dumnezeu.
11 Prin credinta, si Sara insasi a primit putere sa zamisleasca fiu,
desi trecuse de varsta cuvenita, pentru ca ea L-a socotit credincios pe
Cel ce fagaduise.
12 Pentru aceea, dintr-un singur om, si acela ca si mort, s-au nascut
atatia urmasi - multi "ca stelele cerului si ca nisipul cel fara de numar
de pe tarmul marii".
13 Toti acestia au murit intru credinta, fara sa primeasca fagaduintele,
ci vazandu-le de departe si iubindu-le cu dor si marturisind ca pe pamant
ei sunt straini si calatori.
14 Iar cei ce graiesc unele ca acestea dovedesc ca ei isi cauta lor
patrie.
15 Intr-adevar, daca ar fi avut in minte pe aceea din care iesisera,
aveau vreme sa se intoarca.
16 Dar acum ei doresc una mai buna, adica pe cea cereasca. Pentru
aceea Dumnezeu nu Se rusineaza de ei ca sa Se numeasca Dumnezeul lor, caci
le-a gatit lor cetate.
17 Prin credinta, Avraam, cand a fost incercat, a adus pe Isaac (jertfa).
Cel ce primise fagaduintele aducea jertfa pe fiul sau unul nascut!
18 Catre el graise Dumnezeu: "Ca in Isaac ti se va chema tie urmas".
19 Dar Avraam a socotit ca Dumnezeu este puternic sa-l invieze si
din morti; drept aceea l-a dobandit inapoi ca un fel de pilda (a invierii)
Lui.
20 Prin credinta despre cele viitoare a binecuvantat Isaac pe Iacov
si pe Esau.
21 Prin credinta Iacov, cand a fost sa moara, a binecuvantat pe fiecare
din fiii lui Iosif si s-a inchinat, rezemandu-se pe varful toiagului sau.
22 Prin credinta Iosif, la sfarsitul vietii, a pomenit despre iesirea
fiilor lui Israel si a dat porunci cu privire la oasele sale.
23 Prin credinta, cand s-a nascut Moise, a fost ascuns de parintii
lui trei luni, caci l-au vazut prunc frumos si nu s-au temut de porunca
regelui.
24 Prin credinta, Moise, cand s-a facut mare, n-a vrut sa fie numit
fiul fiicei lui Faraon,
25 Ci a ales mai bine sa patimeasca cu poporul lui Dumnezeu, decat
sa aiba dulceata cea trecatoare a pacatului,
26 Socotind ca batjocorirea pentru Hristos este mai mare bogatie decat
comorile Egiptului, fiindca se uita la rasplatire.
27 Prin credinta, a parasit Egiptul, fara sa se teama de urgia regelui,
caci a ramas neclintit, ca cel care vede pe Cel nevazut.
28 Prin credinta, a randuit Pastile si stropirea cu sange, ca ingerul
nimicitor sa nu se atinga de cei intai-nascuti ai lor.
29 Prin credinta au trecut israelitii Marea Rosie, ca pe uscat, pe
care egiptenii, incercand si ei s-o treaca, s-au inecat.
30 Prin credinta, zidurile Ierihonului au cazut, dupa ce au fost inconjurate
sapte zile.
31 Prin credinta Rahav, desfranata, fiindca primise cu pace iscoadele,
n-a pierit impreuna cu cei neascultatori.
32 Si ce voi mai zice? Caci timpul nu-mi va ajunge, ca sa vorbesc
de Ghedeon, de Barac, de Samson, de Ieftae, de David, de Samuel si de prooroci,
33 Care prin credinta, au biruit imparatii, au facut dreptate, au
dobandit fagaduintele, au astupat gurile leilor,
34 Au stins puterea focului, au scapat de ascutisul sabiei, s-au imputernicit,
din slabi ce erau s-au facut tari in razboi, au intors taberele vrajmasilor
pe fuga;
35 Unele femei si-au luat pe mortii lor inviati. Iar altii au fost
chinuiti, neprimind izbavirea, ca sa dobandeasca mai buna inviere;
36 Altii au suferit batjocura si bici, ba chiar lanturi si inchisoare;
37 Au fost ucisi cu pietre, au fost pusi la cazne, au fost taiati
cu fierastraul, au murit ucisi cu sabia, au pribegit in piei de oaie si
in piei de capra, lipsiti, stramtorati, rau primiti.
38 Ei, de care lumea nu era vrednica, au ratacit in pustii, si in
munti, si in pesteri, si in crapaturile pamantului.
39 Si toti acestia, marturisiti fiind prin credinta, n-au primit fagaduinta,
40 Pentru ca Dumnezeu randuise pentru noi ceva mai bun, ca ei sa nu
ia fara noi desavarsirea.
CAPITOLUL 12
Rabdare si sfintenie.
1 De aceea si noi, avand imprejurul nostru atata nor de marturii, sa
lepadam orice povara si pacatul ce grabnic ne impresoara si sa alergam
cu staruinta in lupta care ne sta inainte.
2 Cu ochii atintiti asupra lui Iisus, incepatorul si plinitorul credintei,
Care, pentru bucuria pusa inainte-I, a suferit crucea, n-a tinut seama
de ocara ei si a sezut de-a dreapta tronului lui Dumnezeu.
3 Luati aminte, dar, la Cel ce a rabdat de la pacatosi, asupra Sa,
o atat de mare impotrivire, ca sa nu va lasati osteniti, slabind in sufletele
voastre.
4 In lupta voastra cu pacatul, nu v-ati impotrivit inca pana la sange.
5 Si ati uitat indemnul care va graieste ca unor fii: "Fiul meu, nu
dispretui certarea Domnului, nici nu te descuraja, cand esti mustrat de
El.
6 Caci pe cine il iubeste Domnul il cearta, si biciuieste pe tot fiul
pe care il primeste".
7 Rabdati spre inteleptire, Dumnezeu se poarta cu voi ca fata de fii.
Caci care este fiul pe care tatal sau nu-l pedepseste?
8 Iar daca sunteti fara de certare, de care toti au parte, atunci
sunteti fii nelegitimi si nu fii adevarati.
9 Apoi daca am avut pe parintii nostri dupa trup, care sa ne certe,
si ne sfiam de ei, oare nu ne vom supune cu atat mai vartos Tatalui duhurilor,
ca sa avem viata?
10 Pentru ca ei, precum gaseau cu cale, ne pedepseau pentru putine
zile, iar Acesta, spre folosul nostru, ca sa ne impartasim de sfintenia
Lui.
11 Orice mustrare, la inceput, nu pare ca e de bucurie, ci de intristare,
dar mai pe urma da celor incercati cu ea roada pasnica a dreptatii.
12 Pentru aceea, "indreptati mainile cele ostenite si genunchii cei
slabanogiti.
13 Faceti carari drepte pentru picioarele voastre", asa incat cine
este schiop sa nu se abata, ci mai vartos sa se vindece.
14 Cautati pacea cu toti si sfintenia, fara de care nimeni nu va vedea
pe Domnul,
15 Veghind cu luare aminte ca nimeni sa nu ramana lipsit de harul
lui Dumnezeu si ca nu cumva, odraslind vreo pricina de amaraciune, sa va
tulbure, si prin ea multi sa se molipseasca.
16 Si sa nu fie vreunul desfranat sau intinat ca Esau, care pentru
o mancare si-a vandut dreptul de intai nascut.
17 Stiti ca mai pe urma, cand a dorit sa mosteneasca binecuvantarea,
nu a fost luat in seama, caci, desi cu lacrimi a cautat, n-a mai avut cum
sa schimbe hotararea.
18 Caci voi nu v-ati apropiat nici de muntele ce putea fi pipait,
nici de focul care ardea cu flacara, nici de nor, nici de bezna, nici de
vijelie,
19 Nici de glasul trambitei, nici de rasunetul cuvintelor despre care
cei ce il auzeau s-au rugat sa nu li se mai graiasca,
20 Deoarece nu puteau sa sufere porunca: "Chiar daca si fiara de s-ar
atinge de munte, sa fie ucisa cu pietre, sau sa fie strapunsa cu sageata",
21 Si atat de infricosatoare era aratarea, incat Moise a zis: "Sunt
inspaimantat si ma cutremur!".
22 Ci v-ati apropiat de muntele Sion si de cetatea Dumnezeului celui
viu, de Ierusalimul cel ceresc si de zeci de mii de ingeri, in adunare
sarbatoreasca,
23 Si de Biserica celor intai nascuti, care sunt scrisi in ceruri
si de Dumnezeu, Judecatorul tuturor, si de duhurile dreptilor celor desavarsiti,
24 Si de Iisus, Mijlocitorul noului testament, si de sangele stropirii
care graieste mai bine decat al lui Abel.
25 Luati seama sa nu va lepadati de Cel care vorbeste. Caci daca aceia
n-au scapat de pedeapsa, nevoind sa asculte pe cel ce le graia pe pamant,
cu atat mai mult noi - indepartandu-ne de Cel ce ne graieste din ceruri
-
26 Al Carui glas, odinioara, a zguduit pamantul, iar acum, vorbind,
a fagaduit: "Inca o data voi clatina nu numai pamantul, ci si cerul".
27 Iar prin aceea ca zice: "Inca o data" arata schimbarea celor clatinate,
ca a unor lucruri facute, ca sa ramana cele neclintite.
28 De aceea, fiindca primim o imparatie neclintita, sa fim multumitori,
si asa sa-I aducem lui Dumnezeu inchinare placuta, cu evlavie si cu sfiala.
29 Caci "Dumnezeul nostru este si foc mistuitor".
CAPITOLUL 13
Indemn la viata crestineasca si la credinta curata.
1 Ramaneti intru dragostea frateasca.
2 Primirea de oaspeti sa n-o uitati caci prin aceasta unii, fara ca
sa stie, au primit in gazda, ingeri.
3 Aduceti-va aminte de cei inchisi, ca si cum ati fi inchisi cu ei;
aduceti-va aminte de cei ce indura rele, intrucat si voi sunteti in trup.
4 Cinstita sa fie nunta intru toate si patul nespurcat. Iar pe desfranati
ii va judeca Dumnezeu.
5 Feriti-va de iubirea de argint si indestulati-va cu cele ce aveti,
caci insusi Dumnezeu a zis: "Nu te voi lasa, nici nu te voi parasi".
6 Pentru aceea, avand buna indrazneala, sa zicem: "Domnul este intr-ajutorul
meu; nu ma voi teme! Ce-mi va face mie omul?".
7 Aduceti-va aminte de mai-marii vostri, care v-au grait voua cuvantul
lui Dumnezeu; priviti cu luare aminte cum si-au incheiat viata si urmati-le
credinta.
8 Iisus Hristos, ieri si azi si in veci, este acelasi.
9 Nu va lasati furati de invataturile straine cele de multe feluri;
caci bine este sa va intariti prin har inima voastra, nu cu mancaruri,
de la care n-au avut nici un folos cei ce au umblat cu ele.
10 Avem altar, de la care nu au dreptul sa manance cei ce slujesc
cortului.
11 Intr-adevar, trupurile dobitoacelor - al caror sange e adus de
arhiereu, pentru impacare, in Sfanta Sfintelor - sunt arse afara din tabara.
12 Pentru aceea si Iisus, ca sa sfinteasca poporul cu sangele Sau,
a patimit in afara portii.
13 Deci dar sa iesim la El, afara din tabara, luand asupra noastra
ocara Lui.
14 Caci nu avem aici cetate statatoare, ci o cautam pe aceea ce va
sa fie.
15 Asadar, prin El sa aducem pururea lui Dumnezeu jertfa de lauda,
adica rodul buzelor, care preaslavesc numele Lui.
16 Iar facerea de bine si intrajutorarea nu le dati uitarii; caci
astfel de jertfe sunt bine placute lui Dumnezeu.
17 Ascultati pe mai-marii vostri si va supuneti lor, fiindca ei privegheaza
pentru sufletele voastre, avand sa dea de ele seama, ca sa faca aceasta
cu bucurie si nu suspinand, caci aceasta nu v-ar fi de folos.
18 Rugati-va pentru noi; caci suntem incredintati ca avem un cuget
bun, dorind ca intru toate cu cinste sa traim.
19 Si mai mult va rog sa faceti aceasta, ca sa va fiu dat inapoi mai
curand.
20 Iar Dumnezeul pacii, Cel ce, prin sangele unui testament vesnic,
a sculat din morti pe Pastorul cel mare al oilor, pe Domnul nostru Iisus,
21 Sa va intareasca in orice lucru bun, ca sa faceti voia Lui, si
sa lucreze in noi ceea ce este bine placut in fata Lui, prin Iisus Hristos,
Caruia fie slava in vecii vecilor. Amin!
22 Si va rog, fratilor, sa ingaduiti acest cuvant de indemn, caci
vi l-am scris pe scurt.
23 Sa stiti ca fratele Timotei este slobod. Daca vine mai degraba,
va voi vedea impreuna cu el.
24 Imbratisati pe toti mai-marii vostri si pe toti sfintii. Va imbratiseaza
cei din Italia.
25 Harul fie cu voi cu toti! Amin.