CARTEA
INTELEPCIUNII LUI SOLOMON
CAPITOLUL 1
Intelepciunea adevarata; indemn spre dreptate, fara care nu este
intelepciune.
1 Iubiti dreptatea, judecatori ai pamantului; cugetati drept despre
Domnul si cautati-L cu inima smerita,
2 Caci El Se lasa gasit celor care nu-L ispitesc si Se arata celor
care au credinta in El.
3 Intr-adevar, cugetele viclene departeaza de Dumnezeu, si puterea
Lui, cand Il ispitesti, mustra pe cei fara de minte.
4 Intelepciunea nu patrunde in sufletul viclean si nu salasluieste
in trupul supus pacatului.
5 Duhul cel Sfant, povatuitorul oamenilor, fuge de viclesug, Se departeaza
de mintile fara de pricepere si Se da in laturi cand se apropie faradelegea;
6 Intelepciunea este duh iubitor de oameni si nu lasa nepedepsit pe
cel care huleste prin vorbele sale, caci Dumnezeu este martor gandurilor
celor mai ascunse si patrunde fara gres inimile si aude toate cuvintele.
7 Duhul lui Dumnezeu umple lumea, El cuprinde toate si stie orice
soapta.
8 Pentru aceea, cel care graieste lucruri nedrepte nu poate sa se
ascunda si dreptatea razbunatoare nu-l uita.
9 Caci chibzuintele nelegiuitului vor fi cercetate si zvonul vorbelor
sale va ajunge pana la Domnul spre pedeapsa strambatatilor sale.
10 O ureche geloasa aude totul si sunetul soaptelor nu-i scapa.
11 Paziti-va deci de vorbele cartitoare si desarte si feriti limba
voastra de clevetire, fiindca vorba cea mai tainica nu va trece fara pedeapsa
si gura mincinoasa aduce sufletului moarte.
12 Nu va grabiti moartea prin ratacirile vietii voastre si nu va atrageti
pieirea prin fapta mainilor voastre.
13 Caci Dumnezeu n-a facut moartea si nu se bucura de pieirea celor
vii.
14 El a zidit toate lucrurile spre viata si fapturile lumii sunt izbavitoare;
intru ele nu este samanta de pieire si moartea n-are putere asupra pamantului.
15 Dreptatea este nemuritoare, iar nedreptatea aduce moarte.
16 Dar cei necredinciosi isi atrag moartea cu mainile si cu glasul,
se uita la ea ca la o prietena, sunt patimasi dupa ea si au facut legatura
cu ea si cu adevarat vrednici sunt sa fie ai ei.
CAPITOLUL 2
Petrecerea necredinciosilor care nu au nadejde in viata vesnica.
Prigonirea celui drept si urmarile raului.
1 Cei care cugeta nedrept si-au zis in sine: "Viata noastra este scurta
si trista si omul nu poate scapa de moarte, nici nu cunoaste cine l-ar
izbavi de seol.
2 Din intamplare am ajuns sa fim cum suntem si dupa viata aceasta
vom fi ca si cum n-am fi fost niciodata; caci fum este suflarea din narile
noastre si cugetarea o scanteie care se aprinde din miscarea inimii noastre.
3 Cand se va stinge, trupul nostru se va face cenusa si duhul se va
risipi ca aerul cel usor.
4 Numele nostru se va uita cu vremea si nimeni nu-si va aduce aminte
de lucrurile noastre si viata noastra va trece ca urma norului si se va
risipi ca negura, pe care o alunga razele soarelui si caldura lui o ingreuiaza.
5 Ca umbra de trecatoare este viata noastra si sfarsitul ei este fara
inapoiere, ca s-a pecetluit si nimeni nu mai vine inapoi.
6 Veniti deci si sa ne desfatam cu bunatatile cele de acum si de fapturi
sa ne folosim cu toata caldura tineretii.
7 Sa avem din belsug vinuri scumpe si miresme si sa nu lasam sa treaca
florile de primavara.
8 Sa ne incununam cu flori de trandafir, pana nu se vestejesc.
9 Nimeni dintre noi sa nu lipseasca de la petrecerile noastre, sa
lasam pretutindeni semnele veseliei noastre, caci aceasta este partea si
menirea noastra.
10 Sa asuprim pe cel sarac si drept, sa nu ne fie mila de vaduva,
si de caruntetile batranului incarcat de ani sa nu ne rusinam.
11 Puterea noastra sa fie legea dreptatii noastre, ca ce este slab
nu este de nici un folos.
12 Sa vanam pe cel drept, fiindca ne stinghereste si se impotriveste
ispravilor noastre si ne scoate vina ca stricam legea si ne invinovateste
ca nu umblam cum am fost invatati din copilarie.
13 El se face pe sine ca are cunostinta despre Dumnezeu si se numeste:
fiul Domnului.
14 El este pentru noi ca o osanda a gandurilor noastre si ne este
greu chiar cand ne uitam la el.
15 Caci viata lui nu seamana cu viata celorlalti si cararile lui sunt
schimbate.
16 Inaintea lui suntem socotiti ca necurati si de caile noastre se
fereste ca de o spurcaciune; el fericeste sfarsitul celor drepti si se
lauda ca are pe Dumnezeu drept tata.
17 Deci sa vedem daca cuvintele lui sunt adevarate si sa cercetam
ce i se va intampla iesind din aceasta viata.
18 Caci daca dreptul este fiul lui Dumnezeu, atunci Dumnezeu il va
apara si-l va scoate din mana potrivnicilor sai.
19 Sa-l incercam cu ocari si cu chinuri, ca sa vedem cat este de rabdator
si sa incercam suferinta lui.
20 Sa-l dam unei morti de ocara caci, dupa vorba lui, Dumnezeu va
avea grija de el".
21 Acestea sunt gandurile lor, dar ei se amagesc, viclenia lor i-a
orbit.
22 Ei nu cunosc tainicele puneri la cale ale lui Dumnezeu, ei n-au
nadejde in rasplata sfinteniei si nu cred ca sufletele curate vor avea.
cununa lor.
23 Dumnezeu a zidit pe om spre nestricaciune si l-a facut dupa chipul
fiintei Sale.
24 Iar prin pizma diavolului moartea a intrat in lume si cei ce sunt
de partea lui vor ajunge s-o cunoasca.
CAPITOLUL 3
Fericirea dreptilor si pedepsirea pacatosilor.
1 Sufletele dreptilor sunt in mana lui Dumnezeu si chinul nu se va
atinge de ele.
2 In ochii celor fara de minte, dreptii sunt morti cu desavarsire
si iesirea lor din lume li se pare mare nenorocire.
3 Si plecarea lor dintre noi, un prapad, dar ei sunt in pace.
4 Chiar daca, in fata oamenilor, ei au indurat suferinte, nadejdea
lor este plina de nemurire.
5 Si fiind pedepsiti cu putin, mare rasplata vor primi, caci Dumnezeu
i-a pus la incercare si i-a gasit vrednici de El.
6 Ca pe aur in topitoare, asa i-a lamurit, si ca pe o jertfa de ardere
intreaga i-a primit.
7 Straluci-vor in ziua rasplatirii si ca niste scantei care se lasa
pe miriste, asa vor fi.
8 Judeca-vor neamurile si stapani vor fi peste popoare si Domnul va
imparati intru ei, in veci.
9 Ei vor intelege adevarul, ca unii care si-au pus increderea in Domnul;
cei credinciosi vor petrece cu El in iubire, caci harul si indurarea sunt
partea alesilor Lui.
10 Cei nelegiuiti vor fi pedepsiti dupa cugetul lor cel viclean, pentru
ca nu le-a pasat de cel drept, iar de Dumnezeu s-au departat.
11 Defaimatorii intelepciunii si ai invataturii sunt ticalosi, si
nadejdea lor este desarta si ostenelile lor fara de folos si lucrurile
lor netrebnice.
12 Femeile lor sunt fara de minte si copiii lor sunt stricati si spita
lor este blestemata.
13 Drept aceea, fericita este cea stearpa care nu s-a pangarit si
care n-a cunoscut pat cu pacat; ea va avea roada la cercetarea sufletelor.
14 Tot asa famenul ale carui maini n-au savarsit faradelegea si impotriva
Domnului n-a gandit cele rele; el va primi aleasa plata pentru credinta
lui si in templul Domnului locul cel mai de dorit.
15 Caci roada bunelor osteneli este slavita si radacina intelepciunii
n-are pieire.
16 Fiii desfranatilor nu vor avea desavarsire si samanta iesita din
patul nelegiuit se va stinge.
17 Ca de vor si avea viata lunga, nu vor fi de nici o treaba si batranetile
lor, la urma de tot, vor fi fara cinste.
18 Iar de vor muri de timpuriu, vor fi fara nadejde si fara mangaiere
vor fi in ziua judecatii,
19 Caci neamul celui nedrept are sfarsit groaznic.
CAPITOLUL 4
Ce trebuie crezut despre moartea cea timpurie a dreptilor si despre
soarta pacatosilor.
1 Mai bine este sa nu ai copii, dar sa ai bunatate, caci pomenirea
bunatatii este nemuritoare; si Dumnezeu o stie si oamenii o cunosc.
2 Cand este de fata, o urmezi si cand s-a dus, iti pare rau dupa ea.
Bunatatea poarta vesnica cununa, vesnic biruitoare, iesind fara pata din
lupte castigate.
3 Multimea pruncilor la cei nelegiuiti nu este de nici un folos; din
mladitele lor spurcate nu se va infige radacina in adanc si nu vor avea
temei nezdruncinat.
4 Chiar daca se vor imbraca vremelnic intru ramuri, fiind fara temeinicie,
se vor zgudui de vant si se vor dezradacina de puterea vijeliei.
5 Ramurile lor vor fi frante mai inainte de varsta deplina, rodul
lor va fi netrebnic, crud la mancare si de nimic bun,
6 Fiindca pruncii nascuti din somnul necurat sunt martori ai nelegiuirii
parintilor, cand stai sa-i cercetezi.
7 Cel drept, chiar cand apuca sa moara mai devreme, da de odihna.
8 Batranetile cinstite nu sunt cele aduse de o viata lunga, nici nu
le masori dupa numarul anilor.
9 Intelepciunea este la om adevarata caruntete si varsta batranetilor
inseamna o viata neintinata.
10 Placut fiind lui Dumnezeu, Domnul l-a iubit si, fiindca traia intre
pacatosi, l-a mutat de pe pamant.
11 A fost rapit, ca rautatea sa nu-i schimbe mintea sa, inselaciunea
sa nu-i amageasca sufletul.
12 Caci vraja viciului intuneca cele bune si ameteala poftei schimba
gandul cel fara de rautate.
13 Ajungand curand la desavarsire, dreptul a apucat ani indelungati.
14 Sufletul lui era placut lui Dumnezeu, pentru aceasta Domnul S-a
grabit sa-l scoata din mijlocul rautatii.
15 Neamurile vad, dar nu pricep nimic si nu-si bat capul cu asa ceva,
ca adica harul lui Dumnezeu si mila Lui sunt cu alesii Sai si ca poarta
grija de sfintii Sai.
16 Dreptul care moare osandeste pe nelegiuitii care traiesc, iar tineretea
ajunsa la grabnica desavarsire osandeste lungile batraneti ale celui nedrept.
17 Vor vedea sfarsitul inteleptului, dar nu vor intelege ce sfat a
avut Dumnezeu cu el si pentru ce l-a pus bine pentru Sine.
18 Vor vedea si-si vor bate joc, dar Domnul ii va face de ocara.
19 Caci vor fi pe urma hoit fara de cinste, printre morti, intru rusine,
in veac de veac; Domnul ii va zdrobi si, muti, ii va azvarli cu capul in
jos, ii va zgudui din temelie si vor pieri pana la cel mai mic; chinul
ii va macina si pomenirea lor se va sterge.
20 Vor veni inspaimantati de stiinta pacatelor lor si faradelegile
lor ii vor mustra fata in fata.
CAPITOLUL 5
Cainta cea prea tarzie a pacatosilor; fericirea dreptilor si pedepsirea
necredinciosilor.
1 Atunci cel drept va sta cu multa indrazneala inaintea celor care
l-au prigonit si au dispretuit ostenelile sale.
2 Iar ei, vazandu-l, se vor tulbura cu cumplita frica si se vor minuna
de minunea mantuirii dreptului.
3 Ei vor zice, caindu-se in inima lor si gemand intru stramtorarea
duhului lor: "Acesta este pe care-l aveam altadata de batjocura si tinta
ocarilor noastre.
4 Nebunii de noi! Am socotit viata lui o nebunie si moartea lui o
ticalosie.
5 Si iata cum a fost socotit intre fiii lui Dumnezeu si partea lui
intre sfinti!
6 Asadar noi am ratacit de la calea adevarului si lumina dreptatii
n-a stralucit pentru noi si noua soarele nu ne-a rasarit.
7 Ne-am saturat de cararile faradelegii si ale pierzarii; am strabatut
pustietati neumblate, iar calea Domnului n-am cunoscut-o.
8 Ce folos ne-a adus trufia? La ce ne-a slujit bogatia Si toata fala
ei?
9 Toate acestea au trecut ca umbra si ca o veste care se duce pe aci
incolo.
10 Au trecut la fel cu corabia care razbate marea involburata si a
carei urma in apa nu poti s-o mai gasesti si nici trecerea ei, in mijlocul
valurilor;
11 Sau ca pasarea ce zboara in aer si a carei calatorie nu lasa nici
un semn; caci ea, batand cu aripile vantul cel usor si despicandu-l cu
avantul pornirii, isi taie cale prin miscarea penelor, iar dupa aceea nimic
nu mai arata pe unde a trecut.
12 Sau la fel cu sageata care zboara spre locul insemnat, iar aerul
pe care l-a spintecat se impreuna la loc si nu poti sa mai stii care i-a
fost urma.
13 Tot asa si noi ne-am nascut si am ispravit cu viata si nu putem
sa aratam nici un semn de fapta buna, ci in rautatea noastra ne-am risipit.
14 Intr-adevar, nadejdea celui nelegiuit este ca praful pe care-l
spulbera vantul, este ca pacla subtire pe care o imprastie vijelia, ca
fumul pe care-l sufla o adiere si ca amintirea unui oaspete de o singura
zi care se destrama.
15 Insa cei drepti vor fi vii in veacul veacului si rasplata lor este
la Domnul si Cel Atotputernic are grija de ei.
16 Drept aceea, vor primi din mana Domnului imparatia frumusetii si
cununa cea stralucitoare, caci El ii va ocroti cu dreapta Sa si cu bratul
Sau; asemenea unui scut, ii va acoperi.
17 El va face arme din mania Sa si cu ele va intari faptura mainilor
Sale ca sa rasplateasca vrajmasilor.
18 Din dreptate El Isi va face platosa si din judecata cea nefatarnica
Isi va face coif.
19 Din sfintenia Sa va face pavaza nebiruita;
20 Iar din cumplita Sa manie va face sabie ascutita si lumea va porni
razboi impreuna cu El impotriva celor fara de minte.
21 Sagetile fulgerului Sau vor porni bine indreptate si vor lovi in
tinta, zburand din arcul puternic incordat al norilor.
22 Mania Lui, ca o prastie, va azvarli noian de grindina; apele marii
se vor intarata asupra lor si raurile ii vor ineca vijelios.
23 Duhul puterii dumnezeiesti se va ridica impotriva lor si ca viscolul
ii va vantura. Astfel faradelegea va aduce pustiire pe pamant si rautatea
va rasturna scaunele celor puternici.
CAPITOLUL 6
Indemn catre conducatorii lumii sa caute si sa urmeze intelepciunea
si dreptatea.
1 Ascultati deci, regilor, si intelegeti, luati invatatura, voi, care
judecati marginile pamantului.
2 Bagati in urechi, voi cei ce stapaniti peste multimi si care va
mandriti cu multimea popoarelor voastre".
3 Pricepeti ca stapanirea vi s-a dat de la Domnul si puterea de la
Cel Preainalt, Care va cerceta faptele voastre si va pune la incercare
gandurile voastre.
4 Fiindca, desi dregatori ai imparatiei Lui, n-ati judecat drept,
nici legea n-ati pazit-o, nici n-ati umblat dupa sfatul lui Dumnezeu.
5 Groaznic si fara de veste El va sta asupra voastra, caci pentru
cei mari judecata va fi cumplita.
6 Celor mici, Domnul le va arata iertare si mila, insa cei puternici
vor fi pedepsiti cu strasnicie.
7 Stapanul tuturor nu Se va rusina de nici un obraz, nici nu Se va
sfii de vreo marire, caci si pe cel mic si pe cel mare El i-a facut si
pronia Lui e la fel pentru toti.
8 Insa cei puternici vor avea parte de o incercare mai grea.
9 Deci catre voi, regilor, indrept cuvintele mele ca sa invatati intelepciune
si sa nu cadeti.
10 Pentru ca cei ce au pazit cu sfintenie pravila sfanta se vor sfinti
si cei ce vor invata-o vor sti ce sa raspunda.
11 Iubiti deci cuvintele mele si le doriti si va veti invata din ele.
12 Intelepciunea este luminata si neinserata si cei care o iubesc
o vad usor si cei care o cauta o gasesc.
13 Ea iese in cale celor care o doresc si li se arata ea, intai.
14 Cel care se scoala pentru ea dis-de-dimineata nu se va osteni,
caci o va afla sezand la poarta lui.
15 Cel care isi bate capul cu intelepciunea indeplineste desavarsirea
mintii si cel care isi pierde somnul pentru ea va fi in curand fara de
grija.
16 Ea umbla in toate partile cautand pe cei vrednici de ea si se arata
prietenoasa in drumurile lor si ii intampina in tot ce pun la cale.
17 Inceputul ei este pofta cea adevarata de invatatura.
18 Iar pofta de invatatura are in sine iubirea, iar iubirea este paznica
legilor ei, iar pazirea legilor ei este adeverirea nemuririi.
19 Si nemurirea ne face sa fim aproape de Dumnezeu.
20 Drept aceea, pofta intelepciunii duce la imparatia cea vesnica.
21 Deci dar, o, regi ai popoarelor, daca tineti la tronurile si la
sceptrele voastre, cinstiti intelepciunea, ca in veac sa domniti.
22 Iar ce este intelepciunea si cum s-a facut, sunt gata sa va spun
fara sa ascund tainele lui Dumnezeu. Ci voi cerceta de la inceputul fapturii
si voi da la lumina cunostinta ei si nu voi trece pe alaturi de adevar.
23 Nu voi merge pe acelasi drum cu pizma care roade, caci ea n-are
nici o partasie cu intelepciunea.
24 Multimea inteleptilor este mantuirea lumii si un rege cuminte inseamna
bunastarea poporului.
25 Drept aceea, luati invatatura din cuvintele mele si folosul va
fi al vostru.
CAPITOLUL 7
Intelepciunea si foloasele ei. Minunata inaltare a omului prin ea.
1 Sunt si eu om muritor asemenea tuturor si coborand din neamul celui
dintai om zidit din pamant.
2 Si am fost infiripat, cu trupul, in pantecele mamei mele, inchegandu-ma
din sange, vreme de zece luni, din samanta barbateasca si in ceasul somnului
odihnitor.
3 Si dupa ce m-am nascut, am respirat aerul obstesc si pe pamantul
obstestii patimiri am cazut si eu, si glasul meu dintai, la fel ca la toata
lumea, a fost plansul meu.
4 Am fost infasat in scutece si am dat parintilor grija si bataie
de cap.
5 Si nici un rege n-a inceput altfel, cand s-a nascut.
6 Ca toti intra in viata in acelasi fel si ies iarasi la fel.
7 Pentru aceea m-am rugat si mi s-a dat intelepciune, am chemat, si
duhul cuminteniei a coborat in mine.
8 Am tinut la ea mai mult decat la sceptre si decat la tronuri si
am socotit bogatiile desarte fata de ea.
9 N-am pus alaturi cu ea nici pietrele cele mai scumpe, fiindca tot
aurul din lume pe langa ea nu e decat nisip, iar argintul, inaintea ei,
mi se pare noroi.
10 Am pretuit intelepciunea mai mult decat sanatatea si frumusetea;
am pus-o chiar inaintea luminii, fiindca stralucirea ei nu se stinge niciodata.
11 Impreuna cu ea mi-au venit toate bunatatile, caci in mainile ei
sunt bogatii nenumarate.
12 Si m-am bucurat de toate acestea, caci intelepciunea le aduce cu
sine. Totusi eu nu stiam ca ea este nascatoarea lor.
13 Am invatat-o fara viclenie, o impartasesc fara parere de rau si
nu ascund comorile ei.
14 Ea este pentru oameni comoara nesfarsita; cei care se folosesc
de ea se fac prietenii lui Dumnezeu, pentru darurile agonisite de invatatura.
15 Iar mie sa-mi daruiasca Dumnezeu sa graiesc precum gandesc si sa
cuget in chip vrednic despre darurile Sale, caci El este povatuitorul intelepciunii
si indreptatorul inteleptilor.
16 Ca in mana Lui suntem si noi si cuvintele noastre si toata intelepciunea
si stiinta lucrurilor.
17 El mi-a dat cunostinta cea adevarata despre cele ce sunt, ca sa
stiu intocmirea lumii si lucrarea stihiilor.
18 Inceputul si sfarsitul si mijlocul vremurilor, intoarcerile anotimpurilor
si prefacerile vazduhului,
19 Cursurile anilor si randuiala stelelor,
20 Firea dobitoacelor si apucaturile fiarelor, puterea duhurilor si
gandurile oamenilor, feluritele neamuri ale plantelor si insusirile radacinilor.
21 Toate cele ascunse si cele aratate le-am cunoscut, fiindca intelepciunea,
lucratoarea tuturor, mi-a dat invatatura.
22 Intr-adevar, in ea se afla un duh de intelegere, sfant, fara pereche,
cu multe laturi, nepamantesc, ager, patrunzator, neintinat, preaintelept,
fara de patima, iubitor de bine, ascutit, neoprit, binefacator,
23 Iubitor de oameni, neclintit, temeinic, netulburat, atotputernic,
atotveghetor si razbatand prin toate duhurile istete, curate si oricat
de subtiri.
24 Pentru ca intelepciunea este mai sprintena decat orice miscare,
ea patrunde si isi face loc pretutindeni prin curatia ei.
25 Ea este suflul puterii lui Dumnezeu, ea este curata revarsare a
slavei Celui Atotputernic, astfel ca nimic nu poate s-o manjeasca.
26 Ea este stralucirea luminii celei vesnice si oglinda fara pata
a lucrarii lui Dumnezeu si chipul bunatatii Sale.
27 Fiindca este una, toate le poate, si ramanand una cu sine insasi,
ea toate le innoieste, si raspandindu-se, prin veacuri, in sufletele sfinte,
ea intocmeste din ele prieteni ai lui Dumnezeu si prooroci.
28 Cu adevarat Dumnezeu nimic nu iubeste, fara numai pe cel ce petrece
intru intelepciune.
29 Ea este mai frumoasa decat soarele si decat toata oranduirea stelelor;
daca o pui alaturi cu lumina, intelepciunea o intrece.
30 Fiindca dupa lumina urmeaza noaptea, pe cand intelepciunea ramane
nebiruita in fata rautatii.
CAPITOLUL 8
Trebuinta intelepciunii si cererea ei de la Dumnezeu.
1 Intelepciunea ajunge cu tarie de la o margine la alta a lumii si
toate le intocmeste preaplacut.
2 Mi-a fost draga si am cercetat-o din tineretile mele si am cautat
sa mi-o petesc mireasa si am iubit mult frumusetea ei.
3 Neamul ei cel bun si-l preamareste prin petrecerea laolalta cu Dumnezeu,
si Stapanul a toate o are in mare iubire,
4 Fiindca ea duce pe oameni la stiinta lui Dumnezeu si ea alege lucrurile
Lui.
5 Si de este bogatia castig poftit in viata, ce este mai bogat decat
intelepciunea, care toate le lucreaza?
6 Daca cumintenia sta in fruntea treburilor, cine este mai bun mester
decat intelepciunea in toate cate sunt?
7 Si de iubeste cineva dreptatea, ostenelile intelepciunii rodesc
sfinte puteri, ea ne invata infranarea si chibzuinta, dreptatea si barbatia,
tot ce este mai de folos in viata oamenilor;
8 Si de pofteste cineva sa aiba stiinta intinsa, intelepciunea stie
cele trecute si intrezareste cele viitoare, ea stie intorsaturile cuvintelor
si dezlegarile intrebarilor; ea cunoaste de mai inainte semnele si minunile
si intamplarile vremurilor si ale sutelor de ani.
9 Drept aceea am hotarat sa mi-o prind tovarasa in viata, fiindca
stiu ca ma va sfatui cele bune si-mi va fi mangaiere in griji si in necazuri.
10 Si voi avea, prin ea, marire in adunari; si desi sunt tanar, voi
avea cinste in fata celor batrani.
11 Ma vor gasi patrunzator la judecati, si voi aparea uimitor in fata
celor puternici.
12 Cand voi tacea, vor astepta sa incep sa vorbesc; cand voi vorbi,
vor fi toti cu luare aminte, si cand voi rosti o lunga cuvantare, vor pune
toti mana la gura.
13 Prin intelepciune voi avea nemurire si voi lasa celor de dupa mine
o pomenire vesnica.
14 Voi carmui popoare, si semintii straine se vor supune stapanirii
mele.
15 Tirani temuti, cand vor auzi vorbindu-se de mine, se vor teme;
ma voi arata bun multimilor si viteaz in razboi.
16 Si inapoindu-ma in casa mea, cu intelepciune ma voi odihni, caci
petrecerea cu ea n-are amaraciune si vietuirea cu ea n-are durere, ci veselie
si bucurie.
17 Am chibzuit aceste ganduri in cugetul meu si le-am tot purtat in
inima mea si am inteles ca nemurirea este rodul legaturii cu intelepciunea.
18 Si am mai inteles ca in prietenia cu ea sunt sfinte bucurii si
in faptele mainilor sale sunt bogatii nesfarsite si stand in preajma ei
ai castig de minte dreapta si castig de slava ai din vorba cu ea; drept
aceea am umblat pretutindeni si m-am straduit fel si chip sa am intelepciune.
19 Am fost copil bun si am avut parte de un suflet fara rautate.
20 Sau mai vartos, asa bun cum eram, am venit intr-un trup nespurcat.
21 Ci cunoscand ca nu voi putea altfel sa am intelepciune de nu-mi
va da Dumnezeu, cu toate ca si aceasta era intelepciune, sa stiu de la
cine vine darul, m-am rugat Domnului si m-am smerit inaintea Lui si am
zis din toata inima mea:
CAPITOLUL 9
Rugaciunea lui Solomon catre Dumnezeu pentru dobandirea intelepciunii,
care este de folos tuturor oamenilor.
1 "Dumnezeule al parintilor si Doamne al milei, Cel care ai facut toate
cu cuvantul Tau,
2 Si cu intelepciunea Ta ai randuit pe om ca sa stapaneasca peste
zidirile cele facute de Tine,
3 Si sa carmuiasca lumea cu cuviinta si cu dreptate si cu suflet drept
sa faca judecata,
4 Da-mi mie intelepciunea care sta aproape de scaunul Tau si nu ma
lepada dintre slujitorii Tai.
5 Caci robul Tau sunt eu si fiul roabei Tale, om slab si cu viata
scurta si putin destoinic sa inteleg judecata si legile.
6 Caci, chiar cand ar fi cineva desavarsit intre fiii oamenilor, de-i
va lipsi intelepciunea cea de la Tine, ca nimica toata se va socoti.
7 Tu m-ai ales pe mine mai dinainte ca sa stapanesc poporul Tau si
sa judec pe fiii si pe fiicele Tale.
8 Tu mi-ai poruncit sa zidesc templul in muntele Tau cel sfant si
un jertfelnic in cetatea in care locuiesti, dupa chipul cortului celui
sfant, pe care l-ai pregatit dintru inceput.
9 Cu Tine este intelepciunea care stie faptele Tale si care era de
fata cand ai facut lumea si care stie ce este placut inaintea ochilor Tai
si ce este drept, potrivit poruncilor Tale.
10 Trimite aceasta intelepciune, din sfintele Tale ceruri, de langa
tronul slavei Tale, ca sa ma ajute in ostenelile mele si ca sa cunosc ce
este bineplacut inaintea Ta,
11 Fiindca intelepciunea toate le stie si le intelege si ma va povatui
intelepteste in lucrarile mele si prin slava sa ma va pazi.
12 Si astfel, faptele mele Iti vor fi placute si voi judeca poporul
Tau cu dreptate si voi fi vrednic de tronul tatalui meu.
13 Cu adevarat, ce om poate sa cunoasca sfatul lui Dumnezeu sau cine
poate sa patrunda vointa lui Dumnezeu?
14 Gandurile muritorilor sunt sovaielnice si cugetarile noastre sunt
cu greseala.
15 Caci trupul cel putrezitor ingreuiaza sufletul si locuinta cea
pamanteasca impovareaza mintea cea plina de grija.
16 Cu greu ne dam seama despre cele ce sunt pe pamant si cu osteneala
gasim cele ce sunt chiar in mana noastra; atunci, cine a putut sa patrunda
cele ce sunt in ceruri?
17 Cine a cunoscut vointa Ta, daca Tu nu i-ai dat intelepciune si
daca nu i-ai trimis de sus Duhul Tau cel Sfant?
18 Astfel, s-au facut drepte cararile celor de pe pamant si oamenii
au invatat ceea ce este placut inaintea Ta, si prin intelepciune au cunoscut
mantuirea".
CAPITOLUL 10
Intelepciunea a carmuit omenirea de la inceputul ei.
1 Intelepciunea a pazit pe primul om zidit de Dumnezeu ca sa fie parintele
neamului omenesc, atunci cand a fost zidit intaiul.
2 Ea l-a scos din pacatul lui si i-a dat putere sa stapaneasca toata
faptura.
3 Fiindca s-a departat de ea, maniindu-se, cel nedrept a pierit in
nebunia sa ucigasa de frate.
4 Iar cand pamantul a fost acoperit de ape, intelepciunea l-a mantuit
si pe cel drept l-a purtat in slaba arca de lemn.
5 Cand popoarele si-au amestecat nelegiuirile toate, de-a valma, intelepciunea
a stiut pe cel drept si l-a pastrat fara vina in fata lui Dumnezeu si l-a
pazit nebiruit, cand a fost sa-l doboare mila de copilul sau.
6 Tot ea a mantuit pe cel drept din prapadul celor rai si el a fugit
departe de focul coborat peste cele cinci cetati.
7 Si ca dovada, aratand nelegiuirea lor, acest tinut pustiit fumega
si azi, pomii dau roada in afara de vreme si un stalp de sare se inalta
acolo, spre pomenirea necredinciosului suflet al femeii lui Lot.
8 Nu le-a pasat de intelepciune si de aceea n-au stiut ce este binele
si au lasat celor care sunt in viata amintirea nebuniei lor, asa incat
ticalosiile lor sa nu fie inghitite de uitare,
9 Dar intelepciunea a smuls din necazuri pe cei care sunt credinciosi.
10 Iarasi intelepciunea a purtat pe cai drepte pe dreptul care fugea
de mania fratelui sau, aratandu-i imparatia lui Dumnezeu si dandu-i invatatura
despre lucrurile sfinte; ea l-a imbogatit cand el muncea din greu si spor
i-a dat in stradaniile lui.
11 Intelepciunea l-a sprijinit cand a fost sa-l jecmaneasca stapanii
hrapareti si l-a ajutat sa dobandeasca mari averi.
12 Ea l-a ferit de dusmani; ea l-a ocrotit de cei care ii intindeau
curse; ea l-a facut biruitor intr-o lupta crancena, ca sa-l invete ca mai
tare decat toate este cucernicia.
13 Intelepciunea n-a parasit pe dreptul cel vandut, ci l-a ferit de
pacat.
14 Ea s-a coborat cu el in groapa si in lanturile lui nu l-a parasit,
pana ce i-a dat sceptrul domniei si puterea peste cei ce-l asupreau; ea
a dovedit de minciuna pe parasii lui si i-a dat o vesnica marire.
15 Intelepciunea a izbavit pe poporul cel cuvios si semintia cea nevinovata
de neamurile care o impilau.
16 Ea a patruns in sufletul robului lui Dumnezeu si cu semne si cu
minuni ea a tinut piept unor regi temuti.
17 Celor cuviosi datu-le-a plata ostenelilor lor si i-a calauzit pe
o cale preaminunata si ziua le-a fost acoperamant si noaptea lumina de
stele;
18 I-a trecut prin Marea Rosie si i-a purtat prin ape mari.
19 A acoperit cu ape pe dusmani, apoi din adancurile marii i-a aruncat
afara.
20 Pentru aceea, dreptii au jefuit pe cei necredinciosi si au slavit
cantand numele Tau cel sfant, Stapane, si toti laolalta au laudat mana
Ta care lupta pentru ei.
21 Caci intelepciunea a deschis gura celor muti si limba pruncilor
a facut-o bine graitoare.
CAPITOLUL 11
Intelepciunea povatuitoare poporului ales. Dumnezeu pedepseste pe
vrajmasii lui si asteapta indreptarea pacatosilor.
1 Facut-a sa sporeasca lucrarile lor prin mana sfantului prooroc,
2 Si-au facut cale prin pustiul cel nelocuit, si-au intins corturile
lor in locuri neumblate.
3 Au stat darji impotriva dusmanilor lor si au respins pe potrivnicii
lor.
4 Au indurat setea si au chemat numele Tau si apa li s-a dat dintr-o
stanca aspra si din piatra si-au astamparat astfel setea.
5 Ceea ce fusese pedeapsa pentru vrajmasi s-a facut pentru ei, in
nevoia lor, binecuvantare.
6 Si pe cand apa marelui fluviu se prefacuse in. sange necurat,
7 Spre pedeapsa ca Faraon poruncise sa ucida pe copii, Tu ai dat celor
ce-si pierdusera nadejdea apa din belsug;
8 Si astfel le-ai aratat prin setea de care suferisera, cu ce pedeapsa
pedepsesti pe potrivnicii lor.
9 Si din aceasta certare, cu toate ca fusesera certati cu crutare,
ei au stiut cum sunt chinuiti nelegiuitii, judecati sub manie.
10 Cercatu-i-ai pe unii ca un parinte care dojeneste, iar pe ceilalti
i-ai pedepsit ca un imparat aspru care osandeste.
11 Si cei care erau de fata si cei de departe se chinuiau deopotriva.
12 O indoita durere i-a cuprins si suspinau, aducandu-si aminte de
lucrurile trecute.
13 Caci dandu-si seama ca pedepsele lor au fost spre binele celor
scapati, au cunoscut puterea lui Dumnezeu,
14 Acela pe Care mai inainte L-au lepadat si L-au avut de batjocura,
mai pe urma s-au minunat in fata Lui, dupa ce au suferit o sete cu totul
altfel decat cei drepti.
15 Pentru gandurile cele neintelegatoare ale destrabalarii lor, care
ii rataceau si-i aduceau sa cinsteasca animalele cele necuvantatoare si
fiarele netrebnice, ai trimis peste ei, Stapane, spre pedeapsa, multime
de animale fara minte,
16 Ca sa invete ca prin ceea ce pacatuieste cineva, prin aceea se
si pedepseste.
17 Nu era cu anevoie mainii Tale atotputernice, care a zidit lumea
din nimic, sa trimita asupra lor multime de ursi si lei fiorosi,
18 Sau de fiare nou-create, necunoscute si pline de turbare, sufland
aburi arzatori, scotand pe nas fum puturos, sau risipind din ochi infricosatoare
fulgere.
19 Si aceste fiare puteau sa-i omoare nu numai cu muscatura, dar sa-i
ingrozeasca si chiar sa-i ucida cu vederea lor.
20 Si fara de acestea, puteau sa piara numai la o suflare, urmariti
de dreptatea razbunatoare si vanturati de vantul puterii Tale; ci toate
le-ai randuit cu masura, cu numar si cu cumpana.
21 Caci Tu pururea ai putere nemarginita si tariei bratului Tau cine
va sta impotriva?
22 Lumea toata, inaintea Ta, este ca acel pic de praf, care face cumpana
sa se plece si ca picatura de roua cea de dimineata, ce se coboara pe pamant.
23 Si miluiesti pe toti, ca toate le poti si treci cu vederea greselile
oamenilor, ca sa se pocaiasca.
24 Pentru ca iubesti toate cele ce sunt si nimic nu urgisesti din
cele ce ai facut, ca daca ai fi urat un lucru, nu l-ai fi plasmuit.
25 Si cum ar fi ramas ceva, de n-ai fi voit Tu? Sau cum ar dainui,
daca n-ar fi fost chemat de Tine la fiinta?
26 Dar Tu ierti tuturor, ca toate ale Tale sunt, Stapane, iubitorule
de suflete.
CAPITOLUL 12
Nemarginirea rabdarii si a dreptatii lui Dumnezeu.
1 Duhul Tau cel fara stricaciune este intru toate.
2 Pentru aceea pedepsesti cu masura pe cei care cad si, cand pacatuiesc,
le deschizi ochii si-i dojenesti, ca sa se lase de rautatea lor si sa creada
intru Tine, Doamne.
3 De locuitorii cei de demult ai sfantului Tau pamant Te-ai scarbit,
4 Caci faceau lucruri nelegiuite, vrajitoresti si aduceau jertfe necurate,
5 Omorand fara mila pe prunci, mancand carne omeneasca si adapandu-se
cu sange; pe acesti jertfitori spurcati
6 Si parinti ucigasi ai unor prunci fara de aparare ai voit sa-i nimicesti
prin mainile parintilor nostri,
7 Asa incat acest pamant, care este mai de cinste inaintea Ta decat
toate celelalte, sa primeasca - vrednici locuitori - pe fiii lui Dumnezeu.
8 Dar si pe aceia ca pe niste oameni i-ai iertat si le-ai trimis,
ca soli ai ostirii Tale pedepsitoare, tauni care inteapa, ca sa-i ucida
cu incetul.
9 Nu pentru ca n-ai fi putut supune cu razboi pe cei necredinciosi
celor drepti, sau sa-i pierzi dintr-odata cu groaznice fiare, sau cu o
porunca scurta,
10 Ci ai judecat sa-i iei cu incetul dandu-le loc de pocainta, desi
bine stiai ca neamul lor este viclean si rautatea lor este fireasca si
rasadita inlauntru si ca gandul lor nu se va schimba in veac,
11 Pentru ca din inceput a fost samanta blestemata. Apoi nici pentru
aceea ca Te-ai teme de cineva, Te-ai aratat indelung-rabdator cu pacatele
lor.
12 Caci cine ar putea sa-ti zica: Ce-ai facut? Sau cine va sta impotriva
judecatii Tale? Sau cine Te va scoate vinovat pentru neamurile cele nimicite,
pe care Tu insuti le-ai facut? Sau cine se va ridica asupra Ta cu judecata
pentru oamenii cei nedrepti?
13 Ca nu este alt dumnezeu afara de Tine, care sa aiba grija de toate
si caruia sa-i dovedesti ca judecatile Tale sunt totdeauna drepte.
14 Nu este nici imparat, nici stapanitor care sa poata sa ridice ochii
in fata Ta si sa-ti ceara socoteala pentru cei pe care i-ai nimicit.
15 Ci, fiind drept, toate le carmuiesti cu dreptate si socotesti lucru
nepotrivit cu puterea Ta ca sa osandesti pe cel care nu trebuie pedepsit.
16 Puterea Ta este inceputul dreptatii si, pentru ca esti Stapan a
toate, catre toti cu ingaduinta Te arati.
17 Arati taria Ta celor care nu cred in atotputernicia Ta si infrangi
cutezanta celor care o cunosc.
18 Stapan al puterii cum esti, judeci cu blandete si ne carmuiesti
cu multa crutare, ca la Tine este puterea, cand voiesti.
19 Prin lucruri ca acestea ai invatat pe poporul Tau ca cel drept
trebuie sa fie iubitor de oameni si ai dat fiilor Tai buna nadejde, ca
le lasi timp sa se pocaiasca de pacate.
20 Ca de vreme ce ai pedepsit cu atata incetineala si ingaduinta pe
dusmanii slujitorilor Tai, desi erau vinovati pana la moarte, dandu-le
timp si loc sa se abata de la nelegiuirea lor,
21 Atunci cu cata luare aminte judeci Tu pe robii Tai, ai caror parinti
au primit de la Tine juraminte si legamintele unor stralucite fagaduinte!
22 Deci cand ne mustri, Tu bati pe vrajmasii nostri de mii de ori
mai mult, ca sa tinem in seama bunatatea Ta, cand judecam; iar cand suntem
judecati, sa nadajduim in indurarea Ta.
23 Drept aceea, pe cei nedrepti care si-au trait viata nebuneste,
i-ai pedepsit cu insesi faptele lor uracioase.
24 Caci au mers atat de departe pe caile ratacirii, incat socoteau
drept dumnezei dobitoacele cele mai respingatoare, inselandu-se ca pruncii
cei fara de intelepciune.
25 Pentru aceea, ca unor prunci fara de minte le-ai trimis o pedeapsa
de ras.
26 Iar cei care nu s-au patruns de aceasta certare neinsemnata vor
simti o pedeapsa vrednica de Dumnezeu.
27 Suferind si tulburandu-se cu ceea ce ei socoteau a fi dumnezei,
au cunoscut pe Dumnezeul cel adevarat, pe Care altadata au zis ca nu-L
cunosc; pentru aceea, osanda cea mai de pe urma a venit asupra lor.
CAPITOLUL 13
Mustrarea celor ce nu cred si nebunia inchinarii la idoli.
1 Deserti sunt din fire toti oamenii care nu cunosc pe Dumnezeu si
care n-au stiut, plecand de la bunatatile vazute, sa vada pe Cel care este,
nici din cercetarea lucrurilor Sale sa inteleaga pe mester;
2 Ci au socotit ca sunt dumnezei carmuitori ai lumii sau focul, sau
vantul, sau arcul cel iute, sau mersul stelelor, sau apa navalnica, sau
luminatorii cerului;
3 Ei, care, desfatati de frumusetea acestora, le-au luat drept dumnezei,
sa stie acum cu cat este Stapanul mai presus decat acestea, ca El, Cel
Care Insusi este incepatorul frumusetii, este facatorul lor.
4 Iar daca se minuneaza de putere si de lucrare, sa inteleaga din
acestea cu cat este mai puternic Cel care le-a facut.
5 Caci din marimea si frumusetea fapturilor poti sa cunosti bine,
socotindu-te, pe Cel care le-a zidit.
6 Dar, in acelasi timp, in toate acestea este oarecare neajuns, caci
doar unii ca acestia ratacesc cautand pe Dumnezeu si straduindu-se sa-L
afle.
7 Caci, indeletnicindu-se cu lucrarile lui Dumnezeu si cercetandu-le,
ei se incredinteaza cu vederea cat de frumoase sunt cele vazute.
8 De alta parte, ei n-au cuvant sa li se ierte ratacirea.
9 Ca daca au putut sa adune atata invatatura, ca sa cerceteze lumea,
cum n-au aflat ei mai degraba pe Stapanul lumii?
10 Dar sunt cu totul ticalosi si si-au pus nadejdea in lucruri fara
de viata cei care au numit dumnezei lucrurile mainilor omenesti, aurul
si argintul cu mestesug lucrat si inchipuiri de dobitoace sau piatra netrebnica,
cioplita de mana de demult.
11 Un mester lemnar a taiat din padure un lemn bun de lucrat, l-a
jupuit de coaja si apoi cu indemanarea sa a facut din el o unealta folositoare
spre slujba vietii.
12 Ramasitele de la lemnul lucrat le pune pe foc sa isi fiarba de
mancare si isi potoleste foamea.
13 Si ce-a mai ramas dintr-acestea, nefiind de nici o treaba, pentru
ca este lemn stramb si noduros, il ciopleste ca sa-i treaca de urat si,
potrivindu-l si mestesugindu-l, l-a facut asemenea cu chipul de om.
14 Sau l-a facut asemenea vreunui dobitoc de nimic si, vopsindu-l
peste tot si rumenindu-l la fata cu vopsea rosie, i-a ascuns toate metehnele.
15 Apoi i-a facut in perete buna asezare, l-a pus acolo si l-a intarit
cu piroane de fier.
16 El are grija de idol sa nu cada, stiind bine ca nu-si poate ajuta
singur, caci nu este decat un chip care are nevoie de ajutor.
17 Dar el se roaga chipului pentru averea sa, pentru nuntile sale
si pentru fiii sai si nu se rusineaza a vorbi catre lucrul cel neinsufletit.
18 El cere sanatate de la cel neputincios, se roaga de viata celui
mort si de ajutor celui ce nu poate sa dea nici unul; el se roaga de buna
calatorie cui nu poate sa mearga in picioare.
19 Ca sa-si puna la adapost averea, alergatura si izbanda muncii sale,
el cere putere de la cel care are mainile cele mai betege.
CAPITOLUL 14
Care a fost inceputul idolilor si al inchinarii lor si ce rautati
urmeaza din inchinarea la idoli.
1 Altul voind sa mearga pe apa si sa calatoreasca prin cumplitele valuri
se roaga la un lemn mai subred decat luntrea care il poarta.
2 Aceasta luntre a fost nascocita de pofta de castig si a intruchipat-o
agerimea lucratorului.
3 Ci, o, Parinte, pronia Ta o carmuieste, Tu, Care ai deschis carari
in mare si drum neratacitor in volbura valurilor.
4 Si cu aceasta aratat-ai ca poti sa izbavesti din orice primejdie,
asa incat cineva, chiar fara sa aiba stiinta corabierului, sa poata porni
pe mare. Tu nu voiesti ca preainteleptele Tale lucrari sa ramana desarte,
de aceea oamenii, incredintandu-si viata unui lemn de tot slab,
5 Trec prin valuri pe o pluta si scapa de moarte.
6 Iar de demult, cand au pierit trufasii uriasi, nadejdea intregii
lumi a scapat intr-o barca si barca, indrumata de mana Ta, a lasat omenirii
samanta urmasilor.
7 Si binecuvantat este lemnul care slujeste la o trebuinta binecuvantata.
8 Dar idolul facut de mana omeneasca este blestemat, si el si acel
care l-a facut; acesta pentru ca l-a facut, iar idolul pentru ca, stricacios
fiind, i s-a zis dumnezeu.
9 Ca Dumnezeu uraste deopotriva si pe nelegiuiti si nelegiuirea lor.
10 Lucrul si lucratorul var fi deopotriva pedepsiti.
11 Pentru aceea, idolii neamurilor vor fi cercetati spre pieire, fiindca,
desi sunt fapturi, au ajuns uraciune, sminteala pentru sufletele oamenilor
si lat pentru picioarele celor fara de minte.
12 Gandul plasmuirii de idoli a fost inceputul aprinderii spre desfrau,
si nascocirea lor a fost pierderea vietii.
13 Fiindca n-au fost de la inceput si nu vor fi totdeauna.
14 Prin desarta marire omeneasca au intrat in lume, astfel ca apropiatul
lor sfarsit este hotarat inaintea lui Dumnezeu.
15 Un tata, intristandu-se cu amara jale pentru copilul sau rapit
inainte de vreme, i-a facut chipul si pe cel care ieri inca nu era decat
un om mort, il cinsteste acum ca pe un dumnezeu si a randuit celor din
casa sa taine si slujbe.
16 Dupa aceea, cu vremea, intarindu-se acest paganesc obicei, s-a
pazit ca o lege si, din poruncile tiranilor, a iesit cinstirea chipurilor
cioplite.
17 Cand popoarele nu puteau sa-i cinsteasca de fata, pentru ca locuiau
departe, faceau o asemuire dupa chipul departat si potriveau un chip vazut
al imparatului preacinstit, asa incat sa dea celui ce nu era de fata aceleasi
sarguincioase inchinari ca si cum ar fi de fata.
18 Si pentru izbanda acestei inchinari, cei care erau nestiutori au
fost si ei impinsi de pofta de slava a mesterului.
19 Pentru ca el, voind sa placa stapanitorului, si-a pus tot mestesugul
ca sa faca asemanarea cat mai frumoasa.
20 Iar multimile, inselandu-se prin frumusetea lucrului, l-au socotit
acum ca dumnezeu pe cel care mai inainte il cinsteau ca pe un om.
21 Si aceasta a fost o inselaciune pentru viata oamenilor, ca ei,
batuti de nevoi sau robiti de tiranie, au dat pietrelor si lemnelor numele
ce nu se poate da la nimic de pe pamant.
22 Apoi n-a fost destul ca au ratacit intru cunoasterea lui Dumnezeu,
ci, vietuind - din intunericul mintii lor - in razboi necurmat, au numit
pace atatea rele.
23 Ei faceau slujbe in care ucideau chiar pe copiii lor, sau savarseau
taine ascunse sau betii nebunesti dupa barbare obiceiuri.
24 Si nici viata, nici casatoriile nu le mai pazeau curate, ci unul
pe altul ucidea prin viclenie sau il batjocorea prin desfranare.
25 Toate se invalmasesc in sange si ucidere, in furtisag si viclesug,
in stricaciune si necredinta, in razvratire si juramant stramb,
26 In prigonirea celor buni si uitarea binefacerilor primite, in pangarirea
sufletelor si rasturnarea trupestilor nevoi, in tulburarea casatoriilor
si desfranare si dezmat sub ochii tuturor.
27 Caci inchinarea la idolii cei deserti, care nici n-ar trebui pomeniti,
este inceputul, pricina si sfarsitul a tot raul.
28 Desfatarile lor sunt niste bucurii smintite, proorociile lor sunt
mincinoase, ei traiesc in nedreptate si jura stramb cu usurinta.
29 Ca unii care nadajduiesc in idolii cei fara de suflet, cand jura
stramb, ei nu se tem ca li se va dovedi nedreptatea.
30 Si din doua parti pedeapsa va da peste ei, intai pentru ca au cugetat
gresit despre Dumnezeu, inchinandu-se idolilor, si al doilea pentru ca,
vicleni fiind, au jurat impotriva adevarului, dispretuind tot ce este sfant.
31 Caci nu puterea idolilor pe care s-au jurat, ci pedeapsa cuvenita
pacatosilor, aceea prigoneste pururea pacatul celor ce au gresit.
CAPITOLUL 15
Bunatatea si puterea adevaratului Dumnezeu. Inselaciunea idolatriei.
1 Iar Tu, Dumnezeul nostru, esti bun si adevarat, indelung-rabdator
si cu mila carmuitor a toate.
2 Chiar cand pacatuim, ai Tai suntem, noi cei ce cunoastem puterea
Ta, dar nu vom pacatui, stiind bine ca suntem din numarul celor numarati
ai Tai.
3 Ca a Te cunoaste pe Tine este dreptate desavarsita si a sti puterea
Ta este radacina nemuririi.
4 Pe noi nu ne-au inselat nascocirile omenesti ale unui mestesug viclean;
ici truda desarta a zugravilor, adica chipul manjit cu multe feluri de
vopsele,
5 A carui infatisare atata patima celor nebuni, cu pofta chipului
neinsufletit al unei aratari fara viata.
6 Iubitori de rele precum sunt, ei sunt vrednici sa aiba asemenea
nadejdi, si cei care le fac si cei care le poftesc si li se inchina.
7 Olarul framanta pamantul moale cu osteneala si face spre slujba
noastra orice vas si din acelasi pamant face vase spre curata intrebuintare
si altele dimpotriva, dar toate asemenea; si care vas de ce treaba sa fie,
hotaraste olarul.
8 Apoi cu nelegiuita truda, din acelasi pamant, tot el scoate un desert
chip de idol, el care, cu putin mai inainte, din pamant a fost facut si
dupa putin se va intoarce iarasi de unde a fost luat, cand se va cere sa
dea sufletul cu care este dator.
9 Dar el se ingrijeste nu de aceea ca puterile lui slabesc, nici ca
viata este scurta, ci se ia la intrecere cu mesterii aurari si argintari
si face ce fac faurarii in arama si, ca mare cinste pentru el, tine sa
faca chipuri amagitoare.
10 Inima lui este cenusa si nadejdea lui mai slaba ca pamantul si
viata lui mai mica in cinste decat lutul.
11 Fiindca el n-a cunoscut pe Facatorul sau, si pe Cel care i-a insuflat
duhul faptelor si a pus in el putere de viata,
12 Ci socoteste ca viata noastra este jucarie si traiul nostru ca
un targ de castig, pentru ca - asa zic ei - trebuie sa castigi bani in
orice chip, chiar facand rau.
13 Dar bine sa stie ca pacatuieste mai mult decat toti ceilalti acela
care, din acelasi lut, scoate vase care se pot usor sparge si chipuri idolesti.
14 Ci toti acestia sunt mai nebuni si mai de plans decat sufletul
unui copil; sunt toti dusmanii poporului tau si asupritorii lui;
15 Caci pe toti idolii neamurilor i-au socotit drept dumnezei pe cei
care nici cu ochii nu vad, nici cu nasul nu respira, nici cu urechile nu
aud, nici cu degetele mainilor nu pipaie, nici cu picioarele nu umbla.
16 Cel care i-a facut a fost un om, si cel care a primit duhul in
dar, tocmai el i-a inchipuit, caci nici un om nu poate sa faca un dumnezeu
la fel cu el.
17 El fiind muritor, el face un lucru fara viata cu mainile lui nelegiuite,
el pretuieste mai mult decat idolii sai, fiindca el este viu, iar aceia
nicidecum.
18 Ei se inchina dobitoacelor celor mai uracioase, care, dupa prostia
lor, sunt mai rele decat celelalte.
19 N-au in ele nici o bunatate care sa ni le faca dragi si ele sunt
in afara si de la lauda lui Dumnezeu, si de la binecuvantarea Lui.
CAPITOLUL 16
Pedepsele Egiptenilor pentru inchinarea la idoli. Binefacerile lui
Dumnezeu asupra Evreilor.
1 Drept aceea, au fost cu dreptate pedepsiti prin unele fapturi ca
acestea si au fost chinuiti de multime de fiare.
2 In locul acestor pedepse, Tu ai daruit cele bune poporului Tau si
foamea lui cea mare ai potolit-o cu o mancare noua, cu carne de prepelita.
3 Asa incat unii (Egiptenii), desi pofteau sa manance, vazand uraciunea
fiarelor trimise, s-au lipsit si de mancarea de nevoie, iar ceilalti, dupa
putina lipsa, au avut o hrana noua.
4 Caci se cuvenea ca o foamete care nu iarta sa vina peste asupritori,
iar celorlalti numai sa li se arate cum sunt chinuiti vrajmasii lor.
5 Iar cand a venit peste ei infricosata manie a fiarelor si se prapadeau
muscati de serpii cei cumpliti, aprinderea Ta n-a tinut pana la urma.
6 Ei au fost tulburati putina vreme, ca sa se indrepteze si au avut
un semn de mantuire, ca sa-si aduca aminte de poruncile legii Tale;
7 Caci cel care se intorcea catre acest semn se vindeca, dar nu prin
ceea ce vedea cu ochii, ci prin Tine, Mantuitorul tuturor.
8 Si prin aceasta aratat-ai vrajmasilor nostri ca Tu esti Cel Care
izbavesti de tot raul.
9 Pentru ca intepatura lacustelor si a mustelor le-a adus moartea
si n-a mai fost nici un chip sa-si scape viata, fiindca meritau o asemenea
pedeapsa.
10 Iar pe robii Tai nici dintii balaurilor celor veninosi nu i-au
biruit, caci mila Ta a venit si i-a vindecat,
11 Ca sa-si aduca aminte de cuvintele Tale; erau raniti si apoi degraba
vindecati, ca nu cumva, cazand in adanca uitare, sa nu fie instrainati
de la bunatatile Tale.
12 Nici iarba de leac, nici alifie nu i-a vindecat, ci cuvantul Tau,
Doamne, cel ce toate le vindeca.
13 Caci Tu stapanesti peste viata si peste moarte si cobori pana la
portile locuintei mortilor si iar ridici.
14 Omul, in rautatea sa, poate sa ucida, dar nu poate sa aduca inapoi
duhul care a iesit, nici sa scoata sufletul care a intrat in locuinta mortilor.
15 Iar de mana Ta nu este cu putinta nimanui sa scape.
16 Nelegiuitii care s-au lepadat de a Te cunoaste au fost batuti cu
puterea bratului Tau; ape naprasnice, grindina si ploi neinduplecate i-au
chinuit; para focului i-a mistuit.
17 Si, ce este mai minunat, focul ardea si mai tare in apa care toate
le stinge, pentru ca toata faptura este aparatoarea celor drepti.
18 Uneori para focului se domolea, ca sa nu arda fiarele cele trimise
impotriva celor necredinciosi, si ei sa vada si sa cunoasca cum ca ii prigoneste
judecata lui Dumnezeu.
19 Alteori; focul ardea in apa mai mult decat este puterea lui, ca
sa nimiceasca astfel toate roadele tarii celor nedrepti.
20 Dar pe poporul Tau l-ai hranit cu hrana ingereasca si i-ai trimis
din cer paine gata, fara de osteneala, si care avea toata dulceata si placea
tuturor.
21 Si painea aceasta arata catre fii bunatatea Ta fata de ei, iar
pentru cel care o manca avea gustul mancarii pe care o poftea.
22 Iar zapada si gheata rabdau focul si nu se topeau, ca sa cunoasca
Israel ca focul cel arzator, care stralucea in zapada si in ploi, a mistuit
roadele vrajmasilor;
23 Si iarasi acelasi foc isi lepada puterile, ca sa hraneasca pe cei
drepti,
24 Pentru ca faptura, slujindu-ti tie, Celui care ai facut-o, se incordeaza
pentru pedepsirea celor nedrepti si se domoleste spre facerea de bine a
celor care se incred in Tine.
25 Drept aceea, schimbandu-se in toate aceste chipuri, ea slujea darului
Tau celui a toate hranitor, potrivit dorintei celor care Te rugau;
26 Astfel ca fiii pe care i-ai iubit, Doamne, sa invete ca nu felurite
soiuri de roade hranesc pe oameni, ci cuvantul Tau tine in viata pe acei
care cred in Tine.
27 Fiindca ceea ce nu se strica de puterea focului, se topea, incalzindu-se
de o usoara raza a soarelui.
28 Ca sa se inteleaga ca trebuie sa manecam si sa-ti multumim mai
inainte de rasaritul soarelui si sa ne rugam tie din revarsatul zorilor.
29 Iar nadejdea celui nemultumitor se va topi ca gheata de iarna si
se va scurge ca o apa nefolositoare.
CAPITOLUL 17
Egiptenii suferind intuneric de trei zile, cu frica si cu mare groaza,
cealalta parte a lumii stralucea cu lumina.
1 Judecatile Tale sunt mari si anevoie de lamurit, de aceea cugetele
fara invatatura sunt in ratacire.
2 Nelegiuitii, avand incredintarea ca pot sa asupreasca neamul sfant,
zaceau inchisi sub acoperisurile lor - inlantuiti de intuneric si robii
unei nopti fara ziua - si fugari erau de la vesnica Ta purtare de grija.
3 Si cand socoteau ca vor ramane ascunsi cu tainicele lor pacate,
in valul intunecat al uitarii, risipiti au fost si inspaimantati amarnic
si tulburati au fost de naluciri.
4 Adaposturile unde se inchideau nu i-au scutit de spaime, caci in
jurul lor rasunau zgomote care ii infricosau si aratari posomorate ii umpleau
de groaza.
5 Nu era nici un foc care sa poata sa-i lumineze si vapaile vii ale
stelelor nu puteau sa risipeasca acea noapte infricosatoare.
6 Cateodata li se arata o invalvorare inspaimantatoare care se aprindea
de la sine si, zguduiti de aceasta vedenie, cu pricina necunoscuta, socoteau
aratarile si mai grozave inca.
7 Mestesugul copilaros al vrajitorilor nu mai putea nimic si ingamfarea
lor ca stiu ceva iesise de rusine.
8 Ei care ziceau ca pot sa goneasca din inima bolnava spaimele si
tulburarile, chiar ei zaceau acum plini de rusinoasa spaima.
9 Si macar ca nu era prea mare grozavia care sa-i inspaimanteze, totusi
fiarele care treceau si serpii care fluierau ii ingrozeau, si se topeau
de frica si inchideau ochii sa nu mai vada prapadul ce-i pandea din toate
partile.
10 Fiindca rautatea inimii este plina de temere, ca una ce se stie
vinovata si mustrata ea de sine insasi; ea isi vede marita nenorocirea,
11 Caci spaima nu este altceva fara numai lepadarea oricarui ajutor
care-ti vine de la dreapta judecata.
12 Si cand scade nadejdea in adancul inimii, te sperii si mai mult,
daca nu stii care este pricina de unde iti vine chinul.
13 Iar ei - in noaptea aceea cand li se taiasera orice puteri si care
venise peste ei din iadul priponit - dormind de-a valma,
14 Aci se zbateau ingroziti de aratari pocite, aci mureau de golul
din inimile lor, caci o groaza neasteptata si fara de veste pusese stapanire
peste ei.
15 Si tot asa ceilalti, oricare ar fi fost, cadeau vlaguiti si ramaneau
asa, inchisi ca intr-o inchisoare fara zavoare.
16 Si plugar de era cineva, ori cioban cu oile, ori muncitor prins
la muncile campului, apucati fara de veste, indurau aceasta nenorocire
fara scapare,
17 Fiindca toti erau ferecati cu acelasi lant de intuneric. Si atunci
vantul suierator si glasul cu bun viers al pasarilor din desisuri si navala
apelor aprige
18 Si bubuitul stancilor care se pravalesc si fuga nevazuta a animalelor
saritoare si racnetul fiarelor cumplite si sunetul care se frange si se
rasfrange in pesterile muntilor - acestea toate ii faceau sa-si dea duhul
de frica.
19 Caci in vreme ce toata faptura era luminata cu stralucitoare lumina
si fara impotrivire isi vedea de lucrul sau,
20 Numai peste aceia se intindea o noapte grea, care era chipul intunericului
celui ce avea sa-i inghita, si ei pentru ei insisi erau mai grea povara
decat acel intuneric.
CAPITOLUL 18
Urmarea pedepselor Egiptenilor si iesirea Evreilor din Egipt.
1 Pentru cuviosii Tai stralucea lumina mare, iar Egiptenii auzeau glasul
lor, fara sa le vada chipul si, cu toate suferintele lor de pana aci, ii
fericeau.
2 Si pentru ca dupa atatea asupriri - Israel nu se razbuna asupra
lor - Egiptenii le multumeau si le cereau iertare de relele pe care ei
le facusera.
3 In loc de intuneric, ai dat cuviosilor Tai stalp de foc arzator,
care sa-i calauzeasca in acea calatorie necunoscuta; soare nevatamator
le-ai dat in drumul lor cel plin de slava.
4 Vrednici erau Egiptenii sa fie lipsiti de lumina si sa fie inchisi
in intuneric, ca unii care tineau inchisi pe fiii Tai, aceia prin care
trebuia sa se dea veacului nestricacioasa lumina a legii Tale.
5 Si cand s-au sfatuit sa ucida pe pruncii celor cuviosi ai Tai, unul
dintre acesti prunci a fost aruncat si a scapat, dar Tu, spre pedeapsa
lor, le-ai luat multime de copii si pe ei pe toti i-ai inecat in valurile
marii.
6 Noaptea aceasta a fost cunoscuta mai inainte de parintii nostri,
ca - stiind bine in ce juraminte crezusera - nadajduind intru ele, sa se
veseleasca.
7 Iar poporul Tau a vazut si mantuirea celor drepti si pieirea vrajmasilor.
8 Si precum ai pedepsit pe potrivnici, tot asa, chemandu-ne pe noi,
ne-ai preamarit.
9 Copiii evlaviosi ai celor drepti jertfeau in ascuns ti statorniceau
toti intr-un gand legamantul cel dumnezeiesc, ca sfinti partasi sa fie
deopotriva la aceleasi bunatati si la aceleasi primejdii, cantand laudele
parintilor.
10 Iar cu cantecele lor se insoteau tipetele risipite ale vrajmasilor
si se auzeau bocetele lor pentru copiii ucisi.
11 Robul si stapanul erau pedepsiti cu aceeasi pedeapsa si omul de
rand indura aceleasi dureri ca si regele.
12 Toti deopotriva aveau morti fara de numar, dar din acelasi soi
de moarte, si cei ce ramasesera in viata nu puteau face fata cu inmormantarile,
de vreme ce intr-o clipa tot ce era mai de seama in neamul lor pierise.
13 Ei, care nu voisera sa creada din pricina vrajitorilor lor, cand
le-au pierit cei dintai nascuti ai lor, au marturisit ca Israel este poporul
lui Dumnezeu.
14 Caci, pe cand lina tacere stapanea peste toate si noaptea cu repedea
ei curgere ajunsese la calea jumatate,
15 Cuvantul Tau cel atotputernic a purces din inaltul cer si din scaunele
imparatesti, ca un cumplit razboinic, in mijlocul acelui pamant hotarat
pieirii,
16 Si aducand - ca o sabie ascutita - porunca Ta cea fara de schimbare,
statea si umplea toate de moarte si ajungea pana la cer, rezemandu-se de
pamant.
17 Atunci pe loc, vedeniile unor visuri groaznice ii tulburara si
spaime neasteptate au navalit asupra lor.
18 Azvarliti incoace si incolo pe pamant si pe jumatate morti, ei
dadeau pe fata pricina pentru care mureau.
19 Caci vedeniile care ii ingrozisera le destainuisera lucrul pentru
care patimesc atat de rau ca sa nu moara de nestiinta.
20 Incercarea mortii a atins si pe cei drepti si multi au pierit in
pustiu, dar mania Ta nu a tinut multa vreme.
21 Caci un om fara vina a luat degraba partea celor vinovati, avand
ca arme ale slujbei sale rugaciunea si tamaia de impacare, si a stat impotriva
maniei Tale, si primejdiei mortii i-a pus un capat, aratandu-se pe sine
ca este robul Tau.
22 El a biruit multimea razvratita, nu cu taria trupului, nici cu
puterea armelor, ci a supus cu cuvantul pe Cel care ii pedepsea si pomenind
juramintele facute parintilor si legamantul cu Israel.
23 Cand mortii, cazuti unii peste altii, au ajuns gramezi, el a stat
la mijloc, a potolit mania si a inchis pieirii calea care ducea spre cei
vii.
24 Caci in vesmantul preotesc, lung pana la glezne, era toata lumea,
si numele slavite ale parintilor erau sapate pe cele patru siruri de pietre
scumpe, iar maretia Ta pe diadema de pe cap.
25 Inaintea acestor semne, ingerul pieirii a incetat si s-a temut,
caci singura ispita maniei Tale era destula.
CAPITOLUL 19
Pieirea celor fara de lege si mantuirea dreptilor.
1 Ci o manie neindurata prigoneste pe nelegiuiti pana la sfarsit, fiindca
Dumnezeu stia de mai inainte ce vor face ei,
2 Ca adica Egiptenii, dupa ce au lasat pe Israel sa plece si cu mare
staruinta i-au grabit la drum, vor avea pareri de rau si vor incepe sa-i
urmareasca.
3 Cu adevarat, cand nu ispravisera de jelit pe mortii lor si plangeau
inca la mormintele celor ucisi, un alt gand nebunesc le-a venit si au inceput,
ca pe niste fugari, sa urmareasca pe aceia pe care ii grabisera cu rugaminti
sa plece de la ei.
4 La aceasta ii tragea pedeapsa de care erau vrednici, si despre cele
mai inainte intamplate nu mai aveau tinere de minte, ca sa se implineasca
si ceea ce mai lipsea din urgiile suferite de ei;
5 Asa incat poporul Tau sa savarseasca necrezuta lui trecere prin
mare, iar Egiptenii sa dea peste o moarte naprasnica.
6 Fiindca faptura intreaga a fost prefacuta in alcatuirea ei, supunandu-se
deosebitelor Tale porunci, pentru ca robii Tai sa se pazeasca nevatamati.
7 Astfel un nor umbrea tabara lor; din apa care mai inainte era acolo
s-a facut pamant uscat, iar din Marea Rosie, cale fara de piedica si campie
cu pajiste din valurile zbuciumate.
8 Si pe aici a trecut tot neamul Israel, pe care il ocrotea mana Ta,
si minunate lucruri a vazut.
9 Si ca niste cai din campia cu iarba si ca niste miei care zburda,
ei Te preaslaveau pe Tine, Doamne, Cel Care i-ai izbavit.
10 Fiindca isi aduceau mereu aminte de cele ce se intamplasera in-tara
pribegiei lor, cum pamantul, in locul altor vietati, a scos la iveala tauni,
iar Nilul in loc de pesti a varsat o multime de broaste.
11 Si mai pe urma, au vazut o noua odraslire de pasari, cand, fiind
purtati de pofta, ei au cerut mancaruri de desfatare.
12 Si, spre implinirea dorintii lor, nor de prepelite s-a ridicat
dinspre mare;
13 Insa pedeapsa a venit peste cei pacatosi - si nu fara semnele prevestitoare
ale puternicelor fulgere - si au patimit cu dreptate pentru rautatile lor.
14 Caci s-au purtat cu ura crancena fata de cei straini. Unii n-au
voit sa primeasca pe trecatorii necunoscuti, dar acestia au adus in robie
pe strainii care le facusera bine.
15 Si nu numai aceasta, ci mai este inca un lucru, ca adica aceia
primeau pe cei straini cu dusmanie.
16 Pe cand acestia au primit poporul Tau cu bucurie, iar dupa ce l-au
facut partas la aceleasi drepturi ca si ei, l-au asuprit cu cumplite necazuri.
17 Pentru care au fost pedepsiti cu orbire, ca si aceia care dadeau
navala la portile celui drept, cand, cuprinsi de intuneric nepatruns, cautau
fiecare iesirea portii.
18 Caci stihiile schimbau intre ele insusirile lor, precum la un instrument
cu coarde sunetele schimba masura, dar pastreaza tonul - ceea ce se poate
vedea lamurit din cercetarea faptelor.
19 Vietatile de pe pamant se faceau vietati de apa, iar cele ce inotau
treceau pe pamant.
20 Focul ardea in apa dincolo de puterea sa, iar apa isi pierdea insusirea
ei de a stinge.
21 Flacarile focului nu mai vatamau carnea plapandelor dobitoace care
umblau primprejur si nu topeau acea hrana venita din cer, care semana cu
bruma ce se topeste usor.
22 Intru toate, Doamne, ai preamarit pe poporul Tau si l-ai facut
de cinste si nu l-ai trecut cu vederea, ci in toata vremea si in tot locul
ai stat in preajma lui.